/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mønstret tapet på skråvægge?
Fra : dengalemand
Vist : 889 gange
65 point
Dato : 27-10-15 12:17

Hej Alle!

Jeg skal tapesere med mønstret tapet på skråvægge med hanebånd. Tapetet har et mønster på hver side som skal passe sammen. Højre side r en grøn streg med en 3/4 blomst, venstre har så manglende blomst.
Taghældning r nogen & 40grader. Tapetbanernes længde r 4,5m Jeg har prøvet et par baner med det r noget ged, da jeg ville prøve med et 2 delt stykke. Det 2 delte stykke tapet kom så ikke til at passe sammen på længden.
Samtidigt skal banerne være lige & det volder &så problemer.
R der nogen af jer der har en ide til opsætning?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 27-10-15 19:55

Har også haft "fornøjelsen" med mønstret tapet (næste gang bliver der malet),men jeg lagde tapetet på gulvet,og fik sådan mønstret til at passe.Jeg havde lidt problemer med det øverste stykke,og fastgjorde det med 50 mm.maletape,hvis du bruger metoden,så pas på,at du ikke ødelægger overfladen,når du fjerner det,prøv på et lille stykke.For at få banerne lodrette,skal du bruge et vaterpas og en tømmerblyant,ikke kuglepen eller lignende,det smitter af,når du børster tapetet fast,og så,god fornøjelse !

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 28-10-15 11:54

På tapetpakken bør være angivet hvor stor "rapporten" skal være, for at få mønsteret til at passe. I praksis angiver det, hvor meget ekstra længde du skal have på dine tapetbaner, i forhold til væggens højde, for at kunne få mønsteret til at passe. I praksis, er det næsten altid ensbetydende med, at der er ret stort spild, ved opsætningen.

For at lave banerne lige/ i lod, har omahexen ganske ret i, at en lodsnor er god at bruge. Men da du skal opsætte på skråvæg, er du nok nødt til at måle dig frem, med vaterpas og vinkel.

Vær i øvrigt opmærksom på, om den tapet du har købt er forlimet, om den skal ligge 5 minutter efter påføring af lim, eller om den evt. kan opsættes ved påføring af lim direkte på væggen.

Tapet må kun klappes/børstes forsigtigt på plads. Hvis du børster kraftigt, særligt på papirstapeter, der har ligget med klister på, kan du risikere at "strække" det og det vil derefter trække sig sammen når det tørrer.

Kommentar
Fra : dengalemand

Dato : 30-10-15 10:37

Hej

Jeg har kastet håndklædet i ringen & får fat i en professionel.

Jeg har prøvet at opsætte på mindre skråvæg tidliger & det gik fint. Det r de lange som driller.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 31-10-15 08:51

skal du ikke tage som et nederlag,jeg fik kun mit sat op,fordi jeg er stædig.Har i dag set en udsendelse,hvor de overværer håndværkere med skjult kamara,3 profier var med,kun én gjorde det tilfredsstillende ! Hilsen omahexen.