/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad skete der med Clara Flødeost?
Fra : Oldboston
Vist : 1798 gange
100 point
Dato : 25-10-15 07:23

Mange husker Clara Flødeost, som indtil 1970'erne kunne købes i mejerier og supermarkeder. Den runde pakke i sølvpapiragtig indpakning med blå skrift indeholdt den lækreste flødeost, som var behagelig blød og svampeagtig i konsistensen. Den blev tit brugt i madlavning og man kan stadig finde opskrifter i kogebøger og på nettet, som foreslår at bruge Clara Flødeost.
Men hvornår forsvandt Clara? Og hvorfor? Den var jo langt bedre end Arlas produkt, Buko Flødeost og udenlandske produkter som Philadelphia, for disse er alt for faste i konsistensen til mange formål. F. eks. hvis man vil blande den med krydderurter, hvdløg o. lign.
Hvis der er nogen, der kan give svaret, kan han eller hun måske også bidrage med sin egen opskrift på en hjemmelavet flødeost med rigtig behagelig og blød konsistens.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-15 08:55

Der er forsvundet meget, men også kommet nyt siden giganterne overtog indkøb af råmælk og produktion, samt salg, nicheproducenter skal være stærke for at komme ind i varmen og kunne holde sig inde, det har Thiese præsteret med en vis succes.

Det er ikke noget problem at lave en friskost hjemme i køkkenet, bortset fra spildet i valle, men der vil altid være en grynet konsistens.
Jeg kan huske at der på de gamle Buko-dåser stod at der var anvendt "smeltesalte" hvilket vel dækker over ting som man tilsatte for at gøre osten cremet når.

Den italienske Mascarpone kan bruges bredt i madlavning, dressinger og desserter, men der er ikke meget ostesmag i.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-10-15 15:12

Citat
Jeg kan huske at der på de gamle Buko-dåser stod at der var anvendt "smeltesalte"

Det står der også på den rejeost jeg har i køleskabet.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 29-10-15 11:33

Tak for svaret LuffeA.