/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Sytråd
Fra : mig-selv
Vist : 905 gange
50 point
Dato : 24-10-15 21:32

Mangler noget meget stærkt sytråd ´nylon´, ikke noget man kan rive over med hånden. og hvis man gør dét så får man skåret hånden/ fingrene næsten over.
Har en enkelt rulle af sådant liggende, men ikke nok til næste gang det skal i brug.

Kan man købe det i ? H Nyborg eller lignende og er det STÆRKT - ikke noget der skal bestilles via nettet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 01:06

Jamen mig-selv
Det er jeg næsten ekspert i.
Www.strikinge.blogspot.com/2015/.../bompresenning-til-folkebad-syning-del-1.h...
Det kommer lidt an på, hvad du skal bruge sytråden til, men du skriver jo selv at det skal være nylon.
Tråden hedder Seralon og fås i forskellige tykkelser.
Stofbutikken i Fredericia har det på små ruller. Jeg køber det hos SAMBO MØBLER i Vissenbjerg. Du kan også prøve hos en skomager eller møbelpolstrer.
Skriv, hvad du skal bruge det til, så kan jeg nævne tykkelsen. Skriv også farveønske.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 01:09

Sejlmagere har det også, men de har også noget, som har en nylonkærne, med bomuld udenom. Teknisk forklaring: bomulden svulmer op i vådt vejr og lukker hullerne fra synålen.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 08:27
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 08:40

Jeg forstår ikke lige, hvorfor linket ikke virker. Siden er der. Prøv at google: bompresenning til folkebåd.
Så burde der være links til del 1, del 2 og del 3.
Fra min Ipad kan jeg ikke få url til den relevante side frem. Det kan jeg ellers altid fra min pc. Det må jeg have hjælp til fra en kyndig person her på KANDU.
Beklager
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-15 09:11

Kinesertråd ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 10:02

Kinesertråd er vokset bomuldstråd og kan rådne, modsat nylontråd.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-15 10:04

Hvis du ringer til SAMBO MØBLER, sender de til alm. Porto uden andre tillæg.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-15 02:06

Citat
Kinesertråd ?

Mener også min mor kaldte det dét.

Det skal bare være almindelig sytråd = men stærk som bare..
Den rest jeg har, kan ikke rives over uden det skærer sig ind i huden
Fandt en rulle af samme type, men den er meget tynd

Det skal ikke bruges udendørs/ vådt

Her er hvad der står på rullen:
http://spic.dk/index.php?view=9351445821425

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-10-15 08:51

Citat
Mener også min mor kaldte det dét.

Jeg har noget tråd fra min mors bo, en hvid og en sort.........så gammelt at der ikke står varedeklaration, blot "Petit Chinois".

Må sgu være noget for et købmandsmuseum. jeg får alligevel aldrig syet manglende knapper i skjorterne

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 50 point
Dato : 26-10-15 09:02

Det er nu også for tykt til at sy skjorteknapper i med.
Mig-selv.
Det er ganske almindelig kinesertråd som det hed dengang, det var lavet af ren vokset bomuldsgarn. Dit garn er fra nyere dato, hvor polyesteren holdt sit indtog. Det er faktisk som jeg skrev, polyester kærne med bomuld udenom. Du kan få det alle steder, hvor de handler med sygrej. Prøv hos STOF OG MODE i Fredericia, STOF OG STIL i Kolding Storcenter.
Nogle kalder det også for knaptråd eller knaphulstråd.
Jeg bruger det til at sy knapper i lædertøj og andet tykt stof. Tidligere var det også af ren silke og hed knaphulssilke.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-15 10:21

Hvad så med ren Polyester er det stærke eller?

Har ikke en pind forstand på ´nål og tråd´ de par ruller jeg har, er rimelig gamle og har holdt til det håndarbejde jeg gennem tiden har lavet, og det jeg har lavet har været med læder nål og fladtang..
da materialet har været rimelig tykt at arbejde med, og der knækker det ´almindelige´ tråd med det samme.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 27-10-15 23:21

Tak for svaret ingelein.