/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tørretumbler tørrer ikke
Fra : Nikolaus
Vist : 648 gange
50 point
Dato : 14-10-15 13:26

Hej.

Det drejer sig om følgende kondenstørretumbler:
candy grand go dc 36-86S

Den tørrer ikke tøjet ordentligt.
Efter et program, er der lunt indeni maskinen, men tøjet er ikke tørt og det drypper med vand fra lågen.

Jeg har renset kondensfilteret grundigt og renset indeni tromlen med eddike.

Der sidder en elektromagnetisk spole/propel bagpå maskinen, nederst til venstre. Den drejer rundt og det samme gør tromlen. Vandopsamleren er tømt.

Hvad dælen er der galt og kan jeg fikse det selv?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-10-15 13:57

Husker du at tømme vandbeholderen?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-10-15 13:58
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-15 15:04

Citat
er der lunt indeni maskinen

Min bliver rimelig (meget) varm så mon ikke det kunne være varmelegemet.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 14-10-15 15:22

Ja. Som beskrevet er vandopsamleren blevet tømt.

Det er svært at vurdere varmen da det er meget fugtig varme pga det våde tøj. Men jeg tror ikke det er varmelegemet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-15 16:01

Hvis der kommer vand i bakken, kan man vel gå ud fra at den virker? men hvor vådt er tøjet når du smider i maskinen - det skal ikke ligefrem være dryppende tøj.
Citat
meget fugtig varme pga det våde tøj.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-10-15 16:12

En energiklasse B tumbler. Så er den med temmelig stor sikkerhed forsynet med en krydsveklser. Pil den ud og rengør den grundigt. Der vil normalt sidde en overhedningssikring (ofte en rød knap) ved varmelegemet. Tryk på den, siger den klik, har den været for varm (jvf den formentlig tilstoppede veksler.

Hvis ikke de to, evt afbrændt varmelegeme eller defekt termostat. Kan findes vha multimeter, hvis man kan finde ud af strøm.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-15 19:22

Udover kondnsfilteret, som er en kasse med noget."gittermetal" er der jo også pladefilteret i døren, som skal tømmes hver gang.
Det er ikke sikkert at alle tumblere har filteret i døren, men der er et filter, som skal renses efter hver tørring.
Kondensfilteret sidde som regel i bundn af maskinen. Jeg renser det hver 2. Måned i vinterperioden.
Min maskine er en SIWAMAT fra Siemens.
Ingelein

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 27-10-15 08:22

Hvad er en krydsveksler?

Ikke arbejdet med multimeter før. Er det til at gå til for en novice?

Der kommer kun lidt vand i bakken.

Når tøjet kommer i tørretumbleren er det fugtigt som normalt efter centrifugering i vaskemaskinen.

Syntes kun jeg kan finde et filter som sidder i døråbningen (ikke i døren). Tror det er den du mener ingelein. Den tømmer vi hver gang inden tørring.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 16-11-15 14:18

Hvis der er for lille luftgennemstrømning i maskinen kobler termosikringen fra. Tøm fnugfilteret ( i døren eller lige i nærheden ) Reset termosikringen og start maskinen. Virker det ikke tilkald servce.

Lad være med at rode med strøm, det betaler sig ikke.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 16-11-15 14:29

Jeg glemte at skrive at hvis det ikke virker er varmelegemet gået/brændt over. Tilkald service.