/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Lav trådløs hastighed i huset
Fra : serpyc
Vist : 384 gange
300 point
Dato : 12-10-15 08:53

Har meget lav hastighed i lejligheden. Abonnementet er 90-90 og det er også muligt, når computeren er forbundet med kabel. Benytter vi den bærbare falder hastigheden til 15 -17.
Hjælp hvordan kan vi få forbedret hastigheden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-15 09:08

Køb din egen router, og tilslut den med kabel.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-10-15 09:24

Vi må gå ud fra vores ven ikke kører på naboens net eller andre løsninger. Vi skal jo også vide, om den router han har, har en wifi enhed med en god hastighed. Nu skal vi så til at se på hvor mange omkring boende der bruger samme kanaler. Jeg mener stadig den gamle regel gælder: det er det tilsluttede interface, med den laveste hastighed, der sætter normen. Også at alle de tilsluttede enheder skal deles om den samlede kapicitet. Står der nu et TV der har et pat år på bagen og er koblet på routeren, eller har vores ven et webcam der står og afleverer data til et eller andet. Jeg mener at have hørt at nye routere finder den Kanal der er mindst trafik på og lægger sig på den.
Håber disse tanker kan bringe dig videre og vi kan få nogle hints på bordet. Hilsen Steen

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 12-10-15 09:31

Steen tak for dine råd, må i gang med at finde svarene på dine forslag. Christian

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-15 12:04

Det er ofte det at andre bruger de samme radiokanaler som sætter farten ned. Og ja jeg har selv en ekstern accesspoint som selv vælger den mindst trafikerede kanal når den tændes.

Jeg har tidligere brugt et program ved navn inSSIDer til at tjekke hvilke kanaler der er ledige og hvor meget trafik der er på de øvrige. Den bruger det WIFI-kort der allerede er i maskinen til at scanne kanalerne med, og viser grafisk hvilke netværk der er på hvilke kanaler, hvor meget de fylder (min egen accesspoint fylder fire kanaler ligesom næsten alle andre gør, og jeg har set andre der fylder otte.), og hvor kraftigt de går igennem. Desværre ser det ikke ud til at den længere findes til fri download, men jeg mener at der er alternativer som også kan bruges.

Bor du i et tæt bebygget område kan du roligt regne med at der er et netværk på samtlige af de 14 kanaler på 2,4 GHz båndet. Det gælder så om at lægge sig der hvor de fremmede signaler er svagest.

Et bedre alternativ er hvis både din router/accesspoint og din maskine kan køre 5 GHz båndet, der går kanalnumrerne fra 36 til 165. Her er der normalt masser af plads.

Har du andre ting ud over din computer som kører trådløst så kunne det måske være en god ide at investere i en dualband router/accesspoint som både kan køre 2,4 og 5 GHz båndene samtidigt. Du vil da kunne køre med en god hastighed med din computer på 5 GHzbåndet samtidigt at de mindre krævende ting som du måtte have (TV, kamera, etc.) kan køre på 2,4 GHz båndet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-10-15 14:21

Som abonnent ved TDC kan man i sin router finde ud af hvilke kanaler de nærmeste naboer lægger beslag på og ændre kanal.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-15 17:21

Citat
Som abonnent ved TDC kan man i sin router finde ud af hvilke kanaler de nærmeste naboer lægger beslag på og ændre kanal.

Jeg har ikke set noget med at serpyc skulle være abonnent hos TDC, og det er vist de færreste steder hvor TDC tilbyder en 90-90 Mb forbindelse.

Fibia, som jeg selv har, anbefaler at man sætter sin egen router til fiberboksen. Der er trådløst i boksen, men den bruger jeg ikke da den enten sidder på WAN-siden eller på udtaget til TV-boksen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-15 17:24

Jeg skylder lige at sige at udtaget fra min fiberboks er direkte WAN uden router.