/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Udbedring af huller i ydermur
Fra : morten_m_olsen
Vist : 422 gange
145 point
Dato : 08-10-15 20:37

Hej

Vi har et hus fra 1950, som har en del sådan lidt støre huller i ydermuren. Jeg har hørt, at man ikke bare skal gå ned og købe den første og bedste cementbaserede mørtel i byggemarkedet, da den er for hård i forhold til den gamle mørtel. Eller det er i hvert fald det man hører når man søger på udbedring af fuger. Men gælder det også ved udbedring af enkelte huller. Og hvis det gør, hvilken mørtel skal man så bruge?

PS: jeg tror det er en ret "sandet" mørtel der er brugt i vores hus. Den er i hvert fald noget porøs en del steder...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-15 20:53
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-10-15 22:53

Kalkmørtel eller hydraulisk mørtel.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-10-15 22:57

Det kan være grundet frost at den virker sandet/ødelagt

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 10-10-15 08:47

Har selv haft det samme problem,altså med meget porøse mursten.Jeg havde nogle problemer i starten(vedhæftning),indtil jeg brugte en primer der fik mørtlen til at hæfte bedre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-10-15 11:13

Primer?? Udkradsning, afbørstning og forvanding er det, som skal til.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 10-10-15 19:41

Udkradsning m.m.er sikkert godt nok,men hvorfor gøre det sværere end det er.Jeg kunne faktisk blive ved med at kradse,indtil jeg fik det gode råd,at behandle de steder,hvor det yderste lag var blevet fjernet,med Weber Cempexo grunder,den forhindrer den løse mørtel i,at blive ved med at smuldre,samtidig får overfladen på stenene et lag,som får mørtlen til at hæfte bedre.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-15 01:40

Aha, noget, som fjerner behovet for forvanding?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 11-10-15 09:12

Nu skal jeg jo passe på,hvad jeg skriver,men jeg har ikke forvandet,kun fjernet overflødig støv m.m.Det er nu 3 år siden,jeg lavede den første reparation,og det holder fint.

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 14-10-15 20:16

Hm, skal jeg konkludere, at jeg kan gå ned i et byggemarked og bede om en "ikke-for-hård" mørtel (kalk for eksempel) og så bruge sådan en primer, og så ellers bare i gang?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-10-15 21:36

Ja.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-15 10:20

Et ældre hus er sikkert muret op med "bakkemørtel". Det er den mørtel murbierne helst vil grave i.