/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Km tal
Fra : mig-selv
Vist : 885 gange
50 point
Dato : 25-09-15 18:17

Hvor lang levetid har en bil motor egentlig Benzin/Diesel, ser tit annoncer med km stand på over 400,000 hvor de skriver at motor kører som en engel - selv vil jeg mene at den snart ryger på skrotpladsen.
Jeg ved at mc motorer slet ikke kommer i nærheden af biler, før de begynder at knurre af ejeren, men tvivler på man kan sammenligne mc og bil .

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-09-15 18:19

I runde tal: En benzin motor bør ikke have problemer med at køre 300.000, en diesel bør kunne køre 500.000.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 18:32

Det er også tal jeg er ´opvokset´ med for mange år siden, da der fandtes Oktan 100? tror jeg det hed - men mon ikke motorer er stærkere end dengang.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-09-15 18:44

Jeg har aldrig hørt om oktan 100, men jeg er jo heller ikke så gammel. Jeg tror ikke oktan tallet har betydning for hvor langt en motor kan køre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-09-15 18:57

Det kommer selvfølgelig an på, hvordan bilen behandles. Jeg kom af med min Vectra B i 2011. Havde kørt 324.000 km. Den kører stadigvæk. Km stand kender jeg dog ikke. Min forrige Ascona C, havde kørt 420.000 km. Og fik en ny ejer.

Holder man dem vedlige, med noget ordentlig olie, og kører "normal", er levetiden næsten ubegrænset. Jeg har set en Vectra B, med en Isuzu diesel motor, der havde rundet 750.000 km.

Men "stjernebiler", Mercedes, har jo ry for nemt at runde en mill. km. Altså hvis der er karosseri tilbage.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-09-15 19:16

Citat
Jeg har aldrig hørt om oktan 100, men jeg er jo heller ikke så gammel. Jeg tror ikke oktan tallet har betydning for hvor langt en motor kan køre.

Der har i alt fald været oktan 99. Jeg mener det har noget med kompression at gøre. I gamle dage, skulle en højtydende motor, have en høj oktantal.

Jeg har haft to Ascona C`er. Den første 1,6 N (normal bensen) kunne køre på 92 oktan, både med og uden bly. Den anden, S model (= super bensin) skulle have en stik vendt i motorrummet, hvis den skulle køre på blyfri. Ydelsen (tænding sænket) blev herved nedsat fra 90 til 82 hk.

Blyfri bensin sænkede oktan tal.

M.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 25-09-15 19:49

Det højeste oktantal var 98 oktan.Var engang på et Merceds værksted,hvor vi netop diskuterede levetid på en dieselmoter,vi kom derved ind på,at der var engang,hvor Mercedesejere fik et guldur,hvis bilen havde kørt 500.000 km uden motorreparationer,men de fortalte mig,at sådan var det ikke mere,det blev for dyrt i ure !.Kunne godt tænke mig at vide,hvam der kan præstere de fleste km.altså med samme ureparedere moter.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-09-15 20:04

Citat
Det højeste oktantal var 98 oktan.

Nu er jeg nok i den påståelige hjørne. Mener helt bestemt jeg har set 99 oktan, på tankstationer.
Omvendt mener jeg, der var visse øst lande, der kørte med 87-88 oktan.

Denne "viden", mener jeg at have fra en liste i FDM "Motor".

Havde komplet "Motor" blade fra årg. 1957 og til 2012.

Men så mente konen, der skulle ryddes op.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-09-15 20:32

Min gamle hjerne, kører ikke helt baglæns:

http://www.bilbasen.dk/forum/generelt/oktan-99-til-nye-biler/13282

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-15 21:11

Hvem siger at motoren har været med på alle de kilometer. Der kan ligge en anden motor end den oprindelige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 22:43

Citat
Der har i alt fald været oktan 99. Jeg mener det har noget med kompression at gøre. I gamle dage, skulle en højtydende motor, have en høj oktantal.

Smadrede 3 motorer ved at spare penge-drengen og fyldte på af det billigste?? og det mener jeg så var 91 Oktan/blyfrit og du har ret - det var den RØDE stander med 99.
MENER endda at Oktan tallet på et tidspunkt var helt nede på 89 - men er ikke helt sikker
Og for et par år siden havde jeg problemet på min MC der ÅD min knast aksel? men det havde vist noget at gøre med addetiver/ Zink - bilens moter brændte ventilerne.

Og min første bil? eller noget der ligner den, direkte livsfarlig om vinteren? røven forsvandt ved glatføre og varme kasser direkte fra udstødning og ind i kabinenen - ikke godt når de var tæret

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:VW_1600_L_Front.jpg

Citat
Hvem siger at motoren har været med på alle de kilometer.

Det skulle sælger så gøre opmærksom på. så kunne vedkommende jo få lidt ekstra for bilen - men hvad så med ´skelettet´, tvivler på det har det så godt med de mange km på vejen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 22:45

Citat
Omvendt mener jeg, der var visse øst lande, der kørte med 87-88 oktan.

Så ikke lige det var 80 ere men troede det var 90 ere = det var tider..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 22:54

Og som en efter-hyler, når jeg brugte det billige benzin, kunne jeg slukke? bilen og gå op og smide tøjet = bilen stod stadig og kørte/bankede - sikkert en meget overdrivelse, men den skulle i gear og slukkes den hårde måde.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-09-15 22:56

og stavefejl - eller hvad den side af hjernen der nu fejler, der ikke kan se en radisse, nå men meningen er sikkert god nok..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-09-15 23:27

Citat
Hvem siger at motoren har været med på alle de kilometer. Der kan ligge en anden motor end den oprindelige.

Både Vectra og Ascona`var med samme motorer. Det tør jeg godt garantere. Jeg har nemlig selv kørt de fleste km. i dem. At Vectra`en så blev skruet 105.000 km tilbage, efter jeg havde solgt den, er en anden sag. Jeg har fulgt den på http://www.nummerplade.net/

Skifte motor på en Opel??? Du må være bindegal. Og dog....jeg har været tæt på een gang.

Jeg havde en Kadett C City. En dag jeg kom kørende, begyndte det at brage uhyggeligt fra motoren. Jeg holdt skyndsomt ind til siden, satte den istå. Fik bilen slæbt hjem. For hen til en hugger. Købte en motor for 900 kr. Inden den skulle skiftes, ville jeg lige starte bilen. Den gik fuldstændig normal. Der var blot faldet et stykke porcelæn af et af tændrørerne, som nok var smuttet ud mellem en ventil. Deraf bragene. Der stod jeg med et stk. motor til 900 kr.,som jeg aldrig fik brug for. Ren røvtur.

M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-09-15 01:18

Oktantallet angav oprindeligt hvor mange procent C8-molekyler, der var i benzinen, der bestod af en blanding af C6, C7 og C8.
C8 kunne komprimeres mere end de 2 andre uden at detonere = tændingsbanken.

Siden hen er oktantallet blevet en forbrændings-karakteristik-skala, så den kan forlænges ud over 100.
Alkohol har et tal omkring 140, hvilket betyder, at hvis man har hældt for lavt oktantal i tanken, kan man hæve det ved at hælde et udregnet antal liter sprit i.
På samme måde kunne man hæve tallet med bly, der samtidig havde den egenskab, at blyet satte sig på udstødningsventil og ventilsæde, hvilket forlængede levetiden af disse (før man gik over til hærdede ventiler og ventilsæder.

Kilden til det sidste er min afdøde far, der var mekanikker og faglærer fra under WW2 til 1991.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-09-15 09:56

En benzinmotor kan med normal pasning komme op omkring 400-500.000 km men det hele afhænger af pasning og kørsel. Mange start - stop og korte ture slider forholdsmæssigt mere, end en motor der kører langt og bliver gennemvarm.
Olieskift og udskiftning af tandrem, tændrør etc. spiller også en væsentlig rolle.

Dieselmotorer skal pr. definition køre langt dagligt, passes med almindelig vedligeholdelse og køres uden for meget start - stopperi. Så kan en million kilometer godt være indenfor rækkevidde.
Lastvogne og busser kan sagtens komme op på halvanden million kørte kilometer og måske mere?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-09-15 21:16

Citat
Det højeste oktantal var 98 oktan
jeg er gammel nok til at have tanket Esso super benzin med oktan 100, senere blev det til oktan 99 og da benzinen blev blyfri var oktan 98 det højeste, biler kører meget længere nu 200.000 - 300.000 km for benzinmotorer er ingen særsyn end dengang der var bly i benzinen, dengang skulle der tit en hovedreparation af motoren til når den kom over 100000 km men udviklingen af teknikken har jo ikke stået stille og jeg tror ikke det er benzinens skyld at bilerne kører meget længere inden motoren er slidt op, teknikken er bedre

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-09-15 18:08
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-09-15 20:33

Har før læst om ham, men glemt det igen. Her er lige nogle af slagsen. Taget i Hanstholm 2011.
http://peecee.dk/upload/view/453460

Svenskerne har altid været gode til det med biler. Mon nogen menneske her på jorden, ved hvor langt en Scania Vabis kunne køre.

NB.: Jeg mener karossen til P 1800, kom fra England.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-09-15 22:00
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-09-15 23:34

Mener at Citroén havde første rekord, men kan ikke huske det ? første rekord..hvad er den første og sidste.

Men en ting må absolut være på dags ordnen - omdrejnings tal og levetid.

MC kan ikke holde ret meget mere en 50,000 med et rpm tal på over 10,000 - så ryger der enten pakninger stempelringe og hvad man ellers lige kan nævne af ´dyre´ reparationer - igen havde jeg en gammel Yamaha 350RD der virkelig kunne bestille noget VED 9000 rpm, men den nye ejer glemte at der var seperat olitank (2 takter) samt kørte også på den billige benzin - med en delt krumptap til følge

Hvem sagde det langsomt i sine unge dage:

https://www.youtube.com/watch?v=z15YTQaB-cw

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-09-15 23:36

Citat
jeg er gammel nok til at have tanket Esso super benzin med oktan 100, senere blev det til oktan 99 og da benzinen blev blyfri var oktan 98 det højeste

Mener altså også at der stod 100 OKTAN på Shell´s stationer og den var knaldrød - men blev vist ´nedskrevet´ i et andet indlæg =

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-09-15 23:44

Og lige en anden lille ´hidsigprop´ kun 20,000rpm
https://www.youtube.com/watch?v=ctf-CFOJn2w

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-09-15 15:12

Skal vi lige ta`verdens hurtigste traktor med:

http://www.transportmagasinet.dk/article/view/200699/verdens_hurtigste_traktor_korte_130_kmt#.Vgk7Xn1R0ng

130 km. i timen. En tolv furet plov bagefter. Så vil landmanden hurtigt få overstået, efterårs pløjningen.

M.