/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Brush-up af afsyrede fyldningsdøre
Fra : mjanneh
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 23-08-15 17:25

Hejsa

Tilbage i 1980'erne fik huset, jeg bor i, afsyret sine fyldningsdøre. Dørene er så vidt jeg ved ubehandlede, og de er efterhånden blevet ganske grimme: pletter, solmisfarvning, alm snavs/skidt etc.

Hvad kan jeg gøre for at få dem pæne/pænere? jeg tænker, de skal have en ordentlig omgang skuring med brun sæbe? Bør jeg slibe dem før eller efter? Hvordan med efterbehandling? Andet, jeg bør tænke på?

På forhånd tak for jeres råd og ideer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-15 18:02

Har du ikke tidligere givet dine døre en behandling

http://www.kandu.dk/Spg172715.aspx

Accepteret svar
Fra : omahexen

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-15 19:36

Du kan jo starte med at give dem en grundig rengøring med grundrens 50 til 50,vask efter med rent vand,uden at træet bliver for vådt,slib derefter med en korn 240,på langs ad årene.Efter tørring kan du jo give dem en vandbaseret lak,klar eller tonet,så slipper du for at skulle gentage behandlingen.

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 23-08-15 20:15

Ha, ha ans - jo. Men dengang var det 'bare' fyldningerne. Kom aldrig videre, men nu skal det være

Jeg prøver din 'opskrift', omahexen. Men det med lakken - har fået at vide, at lak ikke duer på fyr, fordi det er en for blød træsort. Jeg snakker med malerforretningen.

Godkendelse af svar
Fra : mjanneh

Dato : 23-08-15 20:15

Tak for svaret omahexen.