/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Tørre træddepuder
Fra : bodillouise
Vist : 893 gange
100 point
Dato : 22-08-15 18:13

Min labrador har problemer med tørre træddepuder. Har prøvet med sæbevand plus kopattesalve. Det virker men skal altid gøres ved sengetid. Hvor han ligger stille længe så salven kan trække ind ( vi har gulvtæppe), han for sokker på hvis han vælger at gå lidt rund.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-15 18:39

Kontakt en dyrlæge for at få den rigtige behandling.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-08-15 22:55

Tørre trædepuder har sikkert ikke godt af sæbevand det udtørrer dem jo yderligere...

Kig en gang her, eller det har du måske allerede...

http://www.hunde-forum.dk/rad-tips/27075-torre-traedepuder.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-15 00:43

Har du nogen idé om hvorfor jeres hund får tørre trædepuder?

Labrador er jo kendt for, at være "vandhunde", men vand kan jo virke udtørrende.

Om vinteren smører jeg min hunds poter med Kerodex (også kaldet "den usynlige handske") før gå-ture, den vil sikkert også være god hvis årsagen til de tørre trædepuder er vand.

Jeg bruger ofte morgenfruesalve til div. hud-problemer, da morgenfruesalve virker sår-helende, så den ville jeg nok også forsøge mig med til min hund.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-08-15 00:48

Hunde har godt af lidt fedtstof i maden, af hensyn til pelsen, f.eks. smør eller mad-olie, jeg vil tro, at det også kunne gavne poterne.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 23-08-15 07:38

Vi har gulvvarme i hele huset, og jeg tror det er problemet om vinteren. Lige nu tænker jeg at det har meget med vejret at gør (tørt meget længe).
Men har også tænkt på om hans tørfoder indholder noget eller nok olie. Jeg kam desværre nok ikke skift foder, sidst da jeg prøvede nægtede han at spise ( ja i læste rigtigt - selv om han er en labrador ).
Jeg har overvejet muligheder som at tilsætte olie til hans mad, ved dog ikke mængde.
Jeg har læst zinksalve på en hundeside i går, ( dette sviner bare meget syntes jeg)

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-08-15 08:45

Citat
Vi har gulvvarme i hele huset, og jeg tror det er problemet om vinteren. Lige nu tænker jeg at det har meget med vejret at gør (tørt meget længe).
Men har også tænkt på om hans tørfoder indholder noget eller nok olie. Jeg kam desværre nok ikke skift foder, sidst da jeg prøvede nægtede han at spise ( ja i læste rigtigt - selv om han er en labrador ).
Jeg har overvejet muligheder som at tilsætte olie til hans mad, ved dog ikke mængde.
Jeg har læst zinksalve på en hundeside i går, ( dette sviner bare meget syntes jeg)

I stedet for alle de tanker og overvejelser - tænker og tror - skulle du nok lige kontakte en dyrlæge og få at vide hvad det er der helt eksakt skal gøres - det vil sikkert være meget bedre for hunden og for dig!

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-15 12:19

Citat
Jeg har overvejet muligheder som at tilsætte olie til hans mad,

Du har sikkert en flaske olivenolie i køkkenskabet, så det er jo nemt at komme en spiseske olie på vovses mad.
Det behøver ikke absolut at være olivenolie, en hvilken som helt mad-olie kan gøre det.

Jeg kan ikke se hvad godt zinksalve skal gøre i denne situation, jeg vil nærmere anbefale helosan (som du allerede har) og hvis det ikke er nok, så morgenfrue-salve.

Hvis det var min hund, så ville jeg straks begynde at komme olie på hans mad, og indtil olien viser en effekt ville jeg smøre poterne, som beskrevet ovenfor.

Morgenfrue-salve tilfører fedtstof (ligesom helosan), men den har fra naturens side også en helende effekt.
Jeg har altid denne i huset: http://www.helsebixen.dk/shop/weleda-calendula-body-cream-mamma-and-baby-75-ml.html
Min datter var kun få måneder gammel da vinteren startede og det blev koldt, det medførte at hendes kinder blev sindssygt tørre, da det var værst lignede det næsten fiske-skæl.
Sundhedsplejersken anbefalede fedtcremer fra Apoteket, og ellers creme med binyrebarkhormon.
Fedtcremerne havde ingen effekt, derfor gik jeg til min lokale helsebutik, som anbefalede ovennævnte, og jeg kunne se en tydelig effekt allerede efter første påsmøring.
Tørre pletter der lignede børne-eksem klarede den også.

Citat
Lige nu tænker jeg at det har meget med vejret at gør (tørt meget længe).

Går han tit i vandet?
Labradorer er jo vandhunde.
Vand udtørrer huden.

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 29-08-15 20:17

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-08-15 23:35

Velbekomme.