/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Identifikation
Fra : Mosebaek
Vist : 518 gange
200 point
Dato : 14-08-15 18:34

Een af mine brødre, har fundet denne genstand, i vort fædrenes hjem, som han nu bebor.
Men hvad er det?? Når man klemmer håndtagene sammen, kommer der en lille fjeder frem, forneden i det rillede hulrum. Materialet er messing. Og den er ret tung. Ser ud som noget er knækket af øverst.

http://peecee.dk/upload/view/452425

http://peecee.dk/upload/view/452426

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-15 19:17

???
En kapsel lukker.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-08-15 19:30

Den ser spændende ud

Hvis jeres far/farfar mv. havde et specielt erhverv kunne det måske give et fingerpeg.

Ellers virker det som en sag for Politikens bagside, der med mellemrum viser mærkelige dimser og ofte får gode svar

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-08-15 19:57

Er det ikke en proptrækkerspiral der kommer ud og drejer ?
VH Palle

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-08-15 21:02

Citat
En kapsel lukker.

Citat
Er det ikke en proptrækkerspiral der kommer ud og drejer ?

Jeg tror ikke det er noget af delene. Dertil er fjederen for klejn. Den sidder i en rille inde i godset, og bevæger sig ca. ½ cm ud i hulrummet, når håndtagene klemmes sammen. Fjederen er som sagt klejn, nok 1 mm tyk. Den følger godset i samme bue halvvej rundt.
Desværre glemte jeg at måle den. Men vil tro det nederste med rillerne er 4 cm i dia. og længere oppe i hulrummet, ved fjederen, nok 3 cm i dia.

Citat
Hvis jeres far/farfar mv. havde et specielt erhverv kunne det måske give et fingerpeg.

Så langt tilbage jeg ved, var de bønder. Men måske var der noget, med hende tjenestepigen fra Giesegård.

Kan i gætte denne:
http://peecee.dk/upload/view/452428
http://peecee.dk/upload/view/452429

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-15 21:27

Citat
http://peecee.dk/upload/view/452428

Dét ligner noget fra en lås til en gammel komode..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-15 21:30

I hvertilfælde er det hjemmelavet, da man sikkert ikke brugte gamle messing? ting sammen med et millimeter møtrik ELLER er den også messing = godt kværnet til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-15 21:31

NB; forstår så ikke funktionen med den nederste ´møtrik´.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-15 21:33

Men ellers fint nok vi får hele historien? en af gangen (billederne).

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-15 21:36

MEN????
mit sidste gæt en oldsag, til forhuds fjernelse / Jøde eller bare almindelig, med problemer...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-15 21:40

Det var da altså også noget at spørge om på en Fredag aften.
Og så heller ikke mere fra min opfinder kælder..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-08-15 21:48

Citat
en oldsag, til forhuds fjernelse / Jøde eller bare almindelig

...eller afkortning af samme, hvis længden var ekstrem.

Her tænker jeg på Adam, der sagde til Eva: Stå lidt til side, jeg ved ikke hvor lang den bliver.
(Det er ikke nemt at vurdere første gang).

Denne her, er jeg næsten sikker på
Citat
http://peecee.dk/upload/view/452428

er en lysestage. De to dele kan sættes sammen. Og det er tydeligt, den kan fastgøres på en væg.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-15 22:24

Citat
Denne her, er jeg næsten sikker på
Citat
http://peecee.dk/upload/view/452428

er en lysestage. De to dele kan sættes sammen. Og det er tydeligt, den kan fastgøres på en væg.

M.

2 genstande??? jeg er gennem den første ½ ABE kat.. og mangler briller..

http://www.fyens.dk/Bagsiden/Halve-aber-og-kyllinger-paa-flaske/artikel/1001387

https://www.google.dk/search?q=halv+abe&biw=1360&bih=650&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI272E1bKpxwIVBXVyCh0lvARi

Håber du finder svaret - den med for-huden var nu eller ikke værst, måske derfor den ´lille´ ? dims - nederst = det ser ud til at den kan ´skydes´ til siderne og ? klippe? noget..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-08-15 22:47

Tag en hel Abe. Så ser du DOBBELT...............................................................så godt.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-08-15 23:05

Citat
Men måske var der noget, med hende tjenestepigen fra Giesegård.

Hun var sikkert en værre en, ligesom Eva, men jeg tror ikke lige de havde lavet messing da de kom ud af paradiset, med et stykke æble i munden

Ikke fordi jeg tror det ville hjælpe mig, men mål, og et billede af "dimsen, der kommer ud af bunden" kunne måske hjælpe?

"Dimsen" virker mere som noget fabriksfremstillet, end noget hjemmelavet?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-08-15 23:08

De to sidste billeder ser ud som lysestager fra G. V. Harnisch, som er mest kendt for petroleumslamper, men også lavede/laver? stearinlyslamper!

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-08-15 11:50

De sidste billeder er en olielampe, hvor glasset dog mangler!

100% sikker da min kammerat har en magen til hængende i hans 'Marinestue'!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-08-15 12:19

Hvad angår de sidste billeder kom jeg straks til at tænke på de olielamper, som Esso/Statoil engang gav til medarbejdere, og vistnok kunder.
De ses bl.a. her: http://www.dba.dk/olielampe-gv-harnisch-efte-nr/id-1017590915/

Jeg kan blive i tvivl, om min mor stadig har en hængende.

Jeg kan se, at der kommer flere billeder frem når jeg googler "esso+olielampe" end når jeg googler "statoil+olielampe", så de må åbenbart være fra mens det hed Esso: https://www.google.com/search?q=olielampe%2Besso&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMItaeKh-6qxwIVJRByCh0NbQ_Z&biw=1280&bih=864

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-08-15 12:21
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-08-15 12:38

Tak for tips.
Citat
Ikke fordi jeg tror det ville hjælpe mig, men mål, og et billede af "dimsen, der kommer ud af bunden" kunne måske hjælpe?

Jeg vil prøve at måle den lidt nøjere, en af dagene, når jeg besøger ham igen.

Citat
De sidste billeder er en olielampe, hvor glasset dog mangler!

Han har også en del glas liggende, i forskellige størelser. Måske een af dem passer.

Jeg tror du har ramt plet, Troldepige. Efter serie numrene at dømme, er min bror`s ikke særlig gamle. (4757 / 30487). Og det tyder på, de er masse fremstillet. Naturlig nok, når et selskab som ESSO, har haft fingre i dem.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-08-15 12:41

Citat
Jeg tror du har ramt plet, Troldepige. Efter serie numrene at dømme, er min bror`s ikke særlig gamle. (4757 / 30487). Og det tyder på, de er masse fremstillet. Naturlig nok, når et selskab som ESSO, har haft fingre i dem.

Du kan især læse om det i linket i mit sidste indlæg.

Min far kørte med petroleum for Esso, og fik engang sådan en lampe, måske som julegave.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-08-15 12:56

Citat
Ellers virker det som en sag for Politikens bagside, der med mellemrum viser mærkelige dimser og ofte får gode svar

og fra dagens bagside

Citat
Når I efterlyser ... en underlig dims, som I simpelthen ikke kan finde meningen med!

mail: bagsiden@politiken.dk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-08-15 12:59

Her et billede af olielampen med glas, troldepige har helt ret

http://www.dba.dk/olielampe-gv-harnisch-ef/id-1017184199/billeder/3/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-08-15 13:03

Citat
Her et billede af olielampen med glas, troldepige har helt ret

http://www.dba.dk/olielampe-gv-harnisch-ef/id-1017184199/billeder/3/

Hvis du googler "esso+olielampe" og vælger billeder, så kommer der en hel del.