/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
ph på min mark
Fra : DBG1
Vist : 395 gange
50 point
Dato : 12-08-15 22:26

Jeg har en mark hvor jeg dyrker grøntsager, men planterne trives overhovedet ikke.. de gror ikke. jeg tror det måske kan skyldes at der er kommet en del spaghnum på fra min fars gamle rhododendron produktion (surbundsplanter).
Men jeg skal selvfølgelig ha tjekket PHén før jeg ved det med sikkerhed.
Vi har en digital ph måler, men den skal kalibreres.. er det demineraliseret vand eller destilleret vand man skal bruge til det?

Hvad er den bedste og mest økologiske måde at forøge PHén på?

min far har noget potaske, er det godt til formålet?

hele marken er plantet til med grøntsager. jeg kan vel godt tilføre noget kalk/potaske eller lignende til jorden alligevel?

noget af marken er fuldstændig dækket af ukrudt. skal det fjernes inden jeg kan tilføre noget kalk/potaske eller lignende til jorden eller kan man godt bare sprede det ovenpå ukrudtet?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 12-08-15 22:39

HVAD MED AT FÅ TAGET EN JORDBUNDSANALYSE,
INDEN DU BEGYNDER AT TILSÆTTE NOGET TIL JORDEN.

DET ER JO IKKE SIKKERT, AT DET ER DET DEN MANGLER, SOM DU VIL TILSÆTTE.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-15 22:51

Demineraliseret vand indeholder salte og andre ting.

Destileret vand er rent H2O så det skal du bruge til at kalibrere.
Til at kontrollere kan du bruge lakmuspapir som fås hos matas. (det gjorde det en gang)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-15 08:26

Den optimale pH (skrives med stort H) afhænger af hvilken slags grøntsager du dyrker.

De fleste trives bedst ved noget nær neutralpunktet.

Hvis du vil kalibrere en pH måler skulle du ideelt set bruge en buffer eller puffer, som kemikerne kalder det. Det er en blanding af syrer salte og baser, som holder en velkendt pH værdi også selv om de gemmes længe eller forurenes med lidt fremmed syre eller base.

Deminiraliseret vand er lige det modsatte . pH vil svinge ved den mindste optagelse af syre eller base. For eksempel vil bare luftens CO2 gøre det surt, og få pH til at falde mærkbart.

Men da du ikke skal måle helt korrekt med flere decimaler , vil det være godt nok med almindelig vandhanevand, fra offentlig vandværk. Lad det stå i en flad skål åbent en dags tid, så CO2 kommer i balance med atmosfæren og oveskudskalk udfældes. hæld det så på et rent glas og brug det til at kalibrere. pH ved stuetemperatur vil være 7,0

Hvis skål og glas kommer fra en opvaskemaskine med surt afspændingmiddel i sidste skyllevand, skal de forinden vaskes i hånden i rent vandhanevand.

Rhododendrumspaghnum er ikke bare surt , det er næsten gødningsfrit, og kan optage rigtigt meget base og gødning, før det frigives til planterne.

Potasken er et alt for stærkt middel med korttidsvirkning til at bruge på dyrket jord. Brug i stedet kalk og tilfør også NPK gødning.

En rigtig jordanalyse vil give et bedre grundlag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-08-15 11:45

De nødvendige foranstaltninger afhænger i højgrad af hvilken jord, der er under alt det omtalte. Men har du for meget sphagnum på, bliver du nok nødt til at køre noget kalk eller kalkmergel på. Men først og fremmest få kalibreret dit pH-meter og få konstateret om det virker. Hvis det er med glaselektrode, er der stor risiko for, at den er blevet træt. Gæt hvor jeg ved det fra. Find den lokale ølbryggerklub og spørg om du må sammenligne med deres pH-metre i vand, fortyndet syre og vand med et stænk sæbe (ikke sulfo) i. Husk god omrøring og aflæs mens begge elektroder er i suppen.
vh
pbp

Ideen med at tage en jordprøve er også god, men forinden skal du nok have blandet tørvestrøelsen ned i jorden. Når det er gjort, og det har regnet solidt en gang eller to, kan du google efter jordbundsanalyser. En telefonbog eller eniro.dk kan også gøre det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-08-15 11:50

Ukrudtet kan du harve om og håbe på nogle dages solskin, så du får slået det ihjel. Skal pH sættes op, vil kalk (eventuelt dolomitkalk) eller mergel som regel være det bedste valg. At strø potaske vil være som at holde varmen ved at p.... i bukserne. Det varer ikke ret længe men virker alt for voldsomt mens det står på.