/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Om Dæk
Fra : pk2dk99
Vist : 361 gange
200 point
Dato : 09-08-15 19:04

hej med jer. Jeg har et spørgsmål. Jeg har en bil som er Citroen c4 grand picasso. Min bilens for dæk str er 215/55/R16 men bag hjul dæk er 215/65/ R16, alle 4 hjul er heleårs dæk. Er det lovlig at kører med sådan dæk??? Venligst svar. På forhånd tak. Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-15 19:18

Ja, de 55 er dækkets højde i % af bredden bredden på dækket,
og der sker normalt ikke noget ved at de bagerste dæk er lidt højere, tværtimod.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 09-08-15 20:02

Det vil sige at jeg må godt kører uden peoblem??? Vi har lige købt den bil. Jeg håbet ar vi få ikke noget peoblem i syn eller i politi sag ???

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 09-08-15 20:56

Faktisk mener jeg, at forskellen i rulle diameter, kun må være 3%, mellem for og bagaksel!
I dit tilfælde, er forskellen 6,69%
Det kan betyde, at ABS bremserne ikke virker optimalt og derfor ulovligt!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-15 21:37

Det må du lige begrunde,
hvis rullediameteren er lidt større bagtil, roterer de bagerste hjul jo lidt langsommere.

Og når jeg sagde tværtimod, det vil altid være en fordel, hvis de forreste bremser mest,
ellers en fare for at rutsje rundt under en katastrofe opbremsning.

Men altså ikke aktuelt i dette tilfælde, og hvis der eksisterer en 3 % ABS grænse,
er den i dette tilfælde helt irrelevant og bør ændres...

Så kør du bare videre med dine baghjul lidt større end dine forhjul.
En ekstra sikkerhed...

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 09-08-15 21:49

Du foreslår altså, at han kører ulovligt?!!

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 09-08-15 22:00

Detailforskrifter for kørertøjer 8.02.003 siger:

1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. f.eks. STRO-databog).
- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
i ændringen maksimalt være 2% (f.eks. 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (f.eks. 3% mindre fordæk
og 2% større bagdæk).

Hermed begrundet!

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 09-08-15 22:17

Tusind tak til jer. Så jeg må ikke kører med de bag dæk som jeg forstået??? ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-08-15 09:33

En detalje mere:
Du skriver at det er helårsdæk både for og bag. Nu er helårsdæk jo et vidt begreb. Så du skal passe på om de udover højden også er af præcis samme type.