/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
melon beskæring..
Fra : DBG1
Vist : 991 gange
50 point
Dato : 07-08-15 18:08

jeg har plantet nogle vandmeloner og honningmeloner i mit drivhus, og de er alle hængt op i snore, men jeg aner ikke hvordan de skal beskæres osv.

jeg har 4 forskellige slags honningmeloner, men kender kun navnet på en af dem: ”Rampicante zuccherino”

der er mulligvis også en F1 sort i blandt..

jeg har læst på den her side:
www.faidate360.com/coltivazione-melone.html
at man for honningmelon generet skal følge denne fremgangsmåde:
Når planten har fået 4 blade, klippes planten over 2. blad, herfra vil der dannes 2 nye skud, når disse nye skud har fået 5 blade klippes de over 3. blad. lad de individuelle skud gro indtil der kommer en frugt, og derefter klip skudet over det første blad efter frugten.

jeg ved ikke om jeg har forstået det helt korrekt, men kan man regne med at denne fremgangsmåde gælder mine honningmeloner også?
hvad med sideskud det nævner de ikke noget om. men plejer i at fjerne dem eller forkorte dem?

på deres hjemmeside beskriver de også hvordan man dyrker vandmelon:
www.faidate360.com/coltivazione-anguria.html

men ved vandmelon nævner de intet om sideskud eller beskæring af nogen form.
hvordan plejer i at gøre med jeres vandmeloner?
de vandmeloner jeg har er fra frø jeg selv har høstet fra en frugt nede i syditalien. jeg ved ikke sortnavnet og ved ikke om det er F1 eller hvad det er.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-15 13:11

Sådan her:

Beskæring:
Beskæringen af melon afhænger om sortens hovedstamme gror langsomt eller hurtigt. Er det en langsomt groende sort, hvilket betyder at hovedstængelen bliver "kort", skæres toppen af når planten har 3 - 4 blade. Derefter kommer der hurtigt sideskud, som også bindes op eller ledes hen ad jorden - disse sideskud beskæres også, efter samme regel. Hvis sorten er en hurtig voksende sort, skal toppen ikke beskæres. Sideskuddene beskæres over 1. blad. Frugterne i bladhjørnerne på hovedstammen fjernes

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 08-08-15 16:21

jeg har 5 forskellige slags melon. 4 honning og 1 vandmelon

de har alle 15-30 blade på hovedstammen på nuværende tidspunkt.. er de så alle hurtigtsvoksende?