/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny Plæneklipper svær at få igang
Fra : andersfu
Vist : 656 gange
20 point
Dato : 19-07-15 21:08

Hej,

Jeg ramte en træstub med min sprit nye plæneklipper. Motoren stoppede brat, og kniven var bøjet.

Jeg har monteret en ny identisk kniv, men nu er den blevet sværere at starte.

Der skal trækkes hårdt i snoren (Før gik den nærmest i gang af sig selv), og der kommer en underlig metallisk lyd; "Kling..Kling.Kling" mens motoren er på vej op i omdrejninger.

Mens den kører "sprutter" motoren en anelse, men jeg ved ikke om det er mere end inden uheldet. Jeg syntes ikke den ryster mere end før.

Jeg har set efter om evt. krumtappen skulle være bøjet, men det ser det ikke ud til - Selvom det ser ud til at den er excentrisk (altså at centrum på krumtappen drejer i en cirkel med en diameter på 1mm).

Jeg har læst at der skal _meget_ til at bøje krumtappen så jeg håber op noget andet.
Nogle ideer? Maskinen er en Mcullach med en 190CC B&S.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 30 point
Dato : 19-07-15 21:34

Jeg er bange for, at du (ligesom jeg har prøvet) har bøjet krumtappen/motorakselen. Prøv og spørg en reparatør. Jeg gik alligevel og spekulerede på en maskine med større klippebredde, og jeg fandt et godt tilbud, så jeg købte en ny og bredere.
vh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-07-15 21:48

Helt banalt, du har vel tjekket at skjoldet ikke er bøjet, så klingen rammer den?

Det skete for mig, efter jeg havde ramt en meget lav træstub, på en 15 år gl plænetraktor kunne det ikke betale sig at skifte skjoldet ud, så det blev til en ny, af samme model!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-07-15 23:42

Citat
Der skal trækkes hårdt i snoren (Før gik den nærmest i gang af sig selv), og der kommer en underlig metallisk lyd; "Kling..Kling.Kling" mens motoren er på vej op i omdrejninger.

Afmonter tændrør og den nye kniv, træk i startsnoren, hvis den går stram og lyder mærkeligt er krumtappen bøjet

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 08:51

Sidst jeg prøvede noget i samme stil = knækket kniv, var jeg ikke opmærksom på at kniven og krumtappen havde ´tapper/hak´ eller hvad man kalder det? der skulle gå i hak - jeg monterede kniven og havde som dig det arigske besvær med at starte den - fordi kniven gled på krumtappen, forhandleren kom så hjem til mig og klarede det på 2 minutter, gratis.
Mig bekendt er det netop svært at starte en klipper uden kniv, så det kunne være en mulig løsning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-15 18:51

En motorklipper kan slet ikke køre uden kniv.
Kniven er svinghjulet og en encylindret motor klarer sig ikke uden svninghjul.

du kan have ødelagt eller forsbuppet andt. Bl. a. magneten, som afgør tændingstidspunktet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 20:12

Citat
En motorklipper kan slet ikke køre uden kniv.

Og både og? de brugte plæneklipper motorer på go-carts i gamle dage og de kørte fint, men var til gengæld svære at starte, de løb med ´bagen´ oppe og smed den ned - og så gik det ellers derud af.
Motoren kunne dog ikke snurre i tomgang, eller havde meget store problemer med det - sikkert som du skriver ´svinghjuls effekt´.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-07-15 21:33

Go-carten brugte sin inerti på at holde motoren i gang. Hvis den blev helt bremset op, døde motoren, kunne ikke lave hjulspin.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-15 23:24

Citat
døde motoren, kunne ikke lave hjulspin.

ja, det være noget i den stil - fremdrift eller stilstand.. men stadig en sjov maskine at tage et par runder med, bortset fra man sidder et par ´CM´ over asfalten - men egenligt fantastiske køre egenskabe de små vogne havde - og sikker er forbedret nu omdage.

Denne ville jeg dog nødig bruge i DK :

Godkendelse af svar
Fra : andersfu

Dato : 21-07-15 14:22

Tak for svaret pbp_et.

Ved nærmere eftersyn er krumtappen bøjet - 1mm, men det er nok til at hele motoren ryster på vej op i omdrejninger.

- Men den kan køre, og da den er helt ny er jeg ikke ude i at udskifte den med det samme.
Så nu bliver den kørt indtil den falder fra hinanden, og så må jeg købe en ny.

Kan man reparere (rette ud) en krumtab. Jeg kan se at en ny krumtab koster 850 Kr hvilket er næsten halvdelen af hvad maskinen kostede (uden at medregne tiden det tager at skifte sådan en). Så hellere købe en ny og have et hav af reservedele .

Kommentar
Fra : andersfu

Dato : 21-07-15 14:30

@mig-selv. Kniven kører fint rundt (og tappen er ikke knækket) uden at ramme skjoldet.

Jeg har haft tændrøret ude og kan høre stemplet køre op og ned når jeg drejer bladet med hånden. Dog går den uden problemer når jeg tækker i start-snoren uden tændrør.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-07-15 16:28

Hvis du ellers er tilfreds med modellen, er det nok en god ide at gemme den som reservedele.