/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græs på offentlig vej.
Fra : Mosebaek
Vist : 492 gange
200 point
Dato : 16-07-15 15:16

Igen i dag,blev jeg lidt forarget. Man kommer trillende i sin bil,på offentlig vej,med flere uoverskuelig kurver og sving. Igen er der een, der har været ude at lufte sin havetraktor. Altså slå græsrabatten, ca. en halv km. til hver side fra sin bolig. (Naboerne må jo godt se,man er med på noderne) Med det resultat, at der ligger en tomme tyk lag græs ude på asfaltvejen. Jeg synes det er noget svineri. Kan ikke forstå, om det er lovligt.

Hvad sker der hvis der kommer en rask byge. Det bliver jo glat som ind i hel....... tohjulede køretøjer???

Man kritiserer tit landbruget for at svine vejene. Det her er ialtfald ikke bedre.

Tænker tit på, om folk holdt rabatten med samme ildhu, hvis de var udstyret med en "håndskubber". Står der noget i færdselsloven, om dette fænomèn ??

M.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 210 point
Dato : 16-07-15 15:37

Blev selv forbandet på dem der gør det, især når man kom kørende i sving på MC, og så er det lige fedt om det regner eller ej, man kommer altså LIDT i ubalance.
Men tvivler på der ligefrem er noget at gøre ved det, men helt lovligt kan det ikke være, man kan i teorien få en bøde for at smide en smøg på offentlig vej - selv samler jeg mit affald op og kører det ind, men man kan ikke altid få det sidste med, og en dag som denne er det hurtigt blæst væk.
Kan så ikke forstå at de ikke vender maskinen så det bliver smidt ind på plænen igen, det kan ikke være så svært, en tur mere frem og tilbage og ingen svineri.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-15 15:39

Citat
en tur mere frem og tilbage og ingen svineri.

For dem der har sideudkast

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-07-15 15:51

Citat
Kan så ikke forstå at de ikke vender maskinen så det bliver smidt ind på plænen igen,

Jamen det er præcis, lige der jeg "vil hen". Har ikke det mindste imod, at private "hjælper" kommunerne med at slå græs. (Hvis de ellers gider at ofre tid og penge på dette).

Kommunerne, sparer jo hvor spares kan. Men som du skriver mig-selv, hvorfor ikke kaste det ind til højre, i stedet. Det her svineri, kan koste liv.

Forleden kørte vi en tur, på en ret smal vej. Her havde vedkommende, saftsuseme slået græs på samme måde, PÅ BEGGE SIDER. Med det sesultat, at man simpelthen ikke kunne se asfalt.

Da havde jeg nær ringet til de blankskyggede. Men man gør det jo ikke. Er jo en besindig væsen.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-15 16:01

I "gamle dage" slog kommunen alle rabatter, for at det skulle se pænt ud.

Nu har kommunerne skiftet holdning, uplejet natur hjælper dyre- og plantelivet (og kommunekassen), og så har de lavet regler hvornår/hvordan private må gøre det, som det ses her side 8-9, det må kun ske ud for egen have, ikke marker!

http://www.oddernettet.dk/dokumenter/administrationspraktis_groeftekanter.pdf

Uanset det, er det stadig trafikanterne, der skal se sig for, der er jo også vandpytter, mudder, trafik og dyr på vejen, udover græs

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-07-15 16:16

Citat
Uanset det, er det stadig trafikanterne, der skal se sig for, der er jo også vandpytter, mudder, trafik og dyr på vejen, udover græs

Det har du helt ret i, vagnr. Men jeg vil nu kalde det her, en bevidst nedsættelse af trafik sikkerheden. Hvis man er nogenlunde normaltænkende.

Forresten måtte jeg bremse blødt op for et Rådyr, i Hanstholm i dag. Den løb ind på det nye Aldi`s parkeringsplads.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-15 16:43

Citat
Det har du helt ret i, vagnr. Men jeg vil nu kalde det her, en bevidst nedsættelse af trafik sikkerheden. Hvis man er nogenlunde normaltænkende.

Enig, MEN, bilister og motorcyklister har objektit ansvar for uheld, jf Færdselslovens

Citat
§ 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.

Stk. 2. Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde forsætligt har medvirket til skaden. Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige tilfælde bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved grov uagtsomhed har medvirket til skaden.

Stk. 3. Erstatningen for tingsskade kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden.

Så medmindre man er så heldig at ramme "græsklipperen" hænger man på hele regningen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-15 17:54

Citat
Nu har kommunerne skiftet holdning

Tja, den vej kan det også gå - visse steder kan man ikke se tavler og andet, samt bevoksningen hænger ud over vejen.
Citat
Så medmindre man er så heldig at ramme "græsklipperen" hænger man på hele regningen

Mon et civilt søgsmål ville hjælpe?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-07-15 18:13

Citat
Mon et civilt søgsmål ville hjælpe?

Det tror jeg ikke, hele idéen med at bilister/motorcyklister/knallertkørere har oblektivt ansvar er, at de skal være forsikrede, og så kommer de (vi) til at hænge på regningen, og ikke den uforsikrede cyklist/fodgænger, endsige det offentlige!

At man (forsikringen) skal betale erstatningen behøver ikke betyde man også bliver straffet, der skal en eller anden grad af skyld til!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-15 18:47

Jo, det minder mig om naboens heste, de havde engang til vane at ende i min have - over vejen og ingen indhegning havde hestene = om de så var stukket af? hjemmefra ved jeg ikke, det blev anmeldt og så var den fis ude af verden - men der burde trods alt være mere sikkerhed angående dyr på mark, det gør ondt at ramme så store dyr.
Og så er det som du skriver vejens brugere, der ender med at skulle erstatte nedkørte heste/køer, ingen problemer for ejeren af samme.

Men det har jo ikke noget med græs at gøre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-07-15 19:30

Citat
I "gamle dage" slog kommunen alle rabatter, for at det skulle se pænt ud.

Jeps.

Citat
Nu har kommunerne skiftet holdning, uplejet natur hjælper dyre- og plantelivet

Det er jeg helt med på. Vi har nemlig talt om,når vi triller rundt på de små veje,her i Thy, hvorfor hunnen,de kun slår græs ca. 50 meter før og efter en sving. Det ligner jo molboarbejde,når de kører strækningen alligevel,med de store maskiner.

Jeg kan så forstå,der er en logisk årsag. Og det synes jeg er helt iorden. Der er ikke for mange steder længere,til den vilde natur...dyr og planter. Vi har jo så heldigvis Thy Nationalpark,lige uden for døren.
Men igen,bare øse græs ud på offentlig vej,synes jeg er forkasteligt. Det ta`r også lidt af pynten,fra et veltrimmet grøftekant,når det så ligger smidt på vejen.

M.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 17-07-15 07:26

Efter min mening bør græsset i vej rabatten og på andre friarealer have lov at gro frit, i det omfang det ikke genere færdslen på vejen.

"Ukrudt" i vej rabatten kan blive frodig fauna der kan giver god næring til insekter og fugle, den natur vi også selv blot er en del af.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-15 11:13

Citat
Efter min mening bør græsset i vej rabatten og på andre friarealer have lov at gro frit, i det omfang det ikke genere færdslen på vejen.

Det er så også det de praktiserer nu, (Kommunerne) kan jeg forstå,efter vagnr`s indlæg/link.
Grøftekantens flora, kan være rigtig flot. Bare ikke når den ligger midt på vejen.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-07-15 23:34

Citat
"Ukrudt" i vej rabatten kan blive frodig fauna der kan giver god næring til insekter og fugle, den natur vi også selv blot er en del af.

Kan stadig ikke se det ´smukke´ i IKKE at kunne se andre på vejen - bare fordi vejen skal have lidt skov og krat UD OVER VEJEN (ikke græs fra en maskine), kører man over en bakketop/sving med rabatten FYLDT med Natur, kan man jo ingen steder komme frem?? i naturlig hastighed, da man ikke kan se vejen for!!!!! og det ISÆR Jylland og meget små veje.

Og det er kun min egen erfaring med vej-rabatter - græs er en helt anden ting, som bare gør det farligt for billister OG som kunne undgåes, hvis man GAD udvise bare en almindelig snus fornuft, eller også har samme mennesker aldrig prøvet det samme og HVAD SÅ tænker de.

I ´gamle´ dage var der vej træer klods op af vejen som virkelig så pænt ud + masser af natur i toppen - men DE blev fældet af trafik sikkerheds mæssige årsager - samme problem løb næsten allle træer i byer ind i = men det var vist for at kunne skabe flere P Pladser.

Hvem af de ´gamle´ her inde kan ikke huske de små røde hjerte skilte på træerne KØR FORSITIGT.

Nu om dage står der pas på ungerne..men ingen letter trykket på speederen.

Ikke mere brok fra min side...

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-07-15 14:15

Tak for svaret mig-selv. Vi er jo sådan set,enig.

Venligst, M.