/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvad er forskelle på CEE16 og CEE32 stik
Fra : ElseR
Vist : 515 gange
100 point
Dato : 14-07-15 21:36

Jeg kikker på forskellige keramikovne og på nogle står de er monteret med et CEE16 stik og andre med CEE32 stik. Alle er med 400V, 16 A sikringer.
Hvad er forskellen?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-07-15 21:47

CEE16 = 16A stik
CEE32 = 32A stik

Det er 2 forskellige størrelser beregnet til forskellig effekt, men da du har sikret med 16A så er det jo fint nok med et CEE16

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-15 21:56

Forskellen er:

med CEE32 stik. kW 9,6 400V, 16A sikring. Max. temp. 1320 grader C .
med CEE16 stik kW7,2 400V, 16A Max. temp. 1260 grader

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 14-07-15 22:07

Grunden til jeg spørger er at den ovn jeg helst vil have leveres med CEE32 stik - men "kun" 16A sikring.

Ved den ene ovn står der:
3 faset + N med CEE16 stik
kW 7,2 400V, 16A sikring

Og den jeg helst vil have:
3 faset + N med CEE32 stik
kW 9,6 400V, 16A sikring

Er der forskel i dimensionerne så jeg skal have lavet nye instalationer hvis jeg vælger ovn nr. 2?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-07-15 22:14

Yep, stikket er større, men det er en hurtig udskiftning, det tager ikke mange minutter for trikkeren at skifte det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-07-15 06:18

Såfremt du er lidt fiks på fingerne så er det muligt selv at skifte det http://www.harald-nyborg.dk/p6703/cee-stikprop-16a-5-pol-380v

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 15-07-15 18:54

Hvis jeg ikke selv kan (gider) skifte, kender jeg en der kan

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-15 04:08

Det er fantastisk så meget forkert der kan stå i brochurer og i kandu svarene.

Den ene ovn leveres åbenbart med et stikprop beregnet til maksimalt 16A og den anden med et beregnet for maksimalt 32A. .
Hvis du har en CEE stikkontakt til 32A kan de begge bruges , men der må , hvis man kan tro på de data du oplyser alligevel højest være 16A sikringer.

En keramikovn skal også have jordledning (PE) hvad dine data ikke angiver. Derfor tror jeg ikke rigtig på dem. Det hedder heller ikke CEE16 eller CEE32, hvis der skal skrives helt korrekt. .

Inden du køber ovnen skal du lige have en kyndig til at se på din installation , hvor den skal stå. Det er de færreste som har 3 faser indlagt ret mange steder. Afhængig af hvor langt væk de skal hentes fra, kan det blive ret dyrt at få etableret.
Selve monteringen af CEE stikkontakten er en bagatel, hvis bare der er den nødvendige installation på stedet.

Svend Giversens temperaturer er helt forkerte CEE stikkener er til maksimalt 40° C.
Stikket skal derfor sidde så det ikke overhedes af ovnen. Bedst under den.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 18-07-15 08:21

Jeg har allerede en keramikovne, så der er 3 faser med jord indlagt og 16 A sikringer.
Det er det der forvirrer mig at de skriver CEE32 stik til 16A.

Vil det være et problem at skifte stikket på ovnen ud?
Måske kan jeg få leverandøren til at gøre det!