/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vindue
Fra : mig-selv
Vist : 422 gange
50 point
Dato : 10-07-15 14:40

Har et vindue der er monteret med sådant et beslag:
http://spic.dk/index.php?view=7281436531691
Kan det passe at man kan afmontere vinduet ved at løsne den lille skrue i beslaget - øverst i glideskinnen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-15 16:19

Nej den eneste skrue som er synlig på billedet er til at stille bremsen, hvis du strammer skruen går vinduet trægt og bliver stående åben når du har åbnet og skubbet vinduet op

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 10-07-15 16:51

Samme vindue som mine og der er 3 skruer i hver side hvor den ene er i toppen.
Du har vist 4 skruer i hver side.

Vinduet kan skydes ned og væk når side/ top - skruer er skruet ud. Men kun i åben tilstand.

Hvis vinduet ikke er for stort kan det tages af og på igen af een mand, men det er bedst med to mand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-15 17:18

Tænkte nok at skidtet var skruet godt fast.

Det er ikke så stort 1x1m og glasset er lige til at tage ude - så det bliver nok som Eyvind skriver, af med skruerne og ud med ruden, så vejer det jo ikke noget.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-15 17:24

Citat
men det er bedst med to mand.

Kan man ikke bare drikke sig en brandert på, så balancerer man så dejligt.

Nå, men det bliver pillet ned en vindstille dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-15 17:29

Mine ruder kan ikke tages ud..........................der sidder 4 torx skruer med tilhørende "nitte" propper så de ikke kan skrues ud.
Bare de vinduesfabrikanter kunne finde på at montere glaslisterne på indersiden. Så det ikke er så nemt for indbrudstyvene.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-15 17:51

Citat
Mine ruder kan ikke tages ud

Mit vindue ´lå´ sig på jorden uden sidste år, hele bunden var rådnet op - mærkeligt at det ikke gik i tusind stykker.
Så i år får det en ny ramme, så kan det holde et stykke tid igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-15 19:32

Læg mærke til at vinduet skal skydes op igen, i de riller som er i vinduet. Ellers ødelægges beslaget.
Hvis du er ved at sætte helt nye vinduer i huset, skal du ikke skille vinduet ad når du monterer karmskruerne, men derimod sætte vinduet ind i samlet og lukket tilstand.
Først rettes det hele på plads og fixeres med byggeskum i de fire hjørner. Kun i hjørnerne.
Når det har sat sig kan du åbne vinduet og sætte de 2 nederste karmskruer i siden og bagefter lukke helt op og sætte de 2 øverste karmskruer i.
hvis du vil sidde og hoppe på vindueskarmen skal der 3 understøtninger i.

Det kan være OVN har en bedre monterings metode.....................han er jo proff. ud i vinduer.