/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Svævende seng - dimensioner ?
Fra : scarlets
Vist : 848 gange
100 point
Dato : 08-07-15 18:20

Hej i kloge folk. Jeg vil bygge en seng, som ikke rører gulvet. Forestiller mig 2 planker skruet ind i væggene og nogle planker eller regler ovenpå disse.
Fra (væg) gavl til (væg) gavl vil være 216 cm uden nogen form for understøttelse.
Hvilke dimensioner skal mit træ have, for at undgå en hængekøje ?
Vær så søde kun at svare, hvis i har erfaring eller faglig kunnen. Mange tak !

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-07-15 20:46

Som ´kassen´ på en almindelig træ seng = de mindste dimensioner jeg har set er 100 x 16mm på længden - men de skal så afstives i bredden for ikke at de giver sig sideværts og bunden og dig ligger på gulver og klager sig.
Ellers bør 150x25mm være mere end tilstrækkeligt, der er ikke megen bevægelse i, har selv en hjemmelavet med de målm med et madras mål på 200x90cm + mig (100kg)
Giv samlingerne noget Talkum/ andet før du samler det hele, ellers kan det få tendens til at knirke af H til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-07-15 20:53

Og det er ganske almindeligt høvlet fyrtræ, som intet koster i byggemarkeder.

Har også et hjørne arrangement (265x200cm) lavet med 100x16mm høvlede brædder og det holder fint, det knirker dog som et ondt år da det er samlet med skruer uden ´smørrelse´ under, og der er 3x1 tværribber for at holde det hele på plads

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-07-15 20:57

Det kommer også an på om det er en dobbeltseng eller en enkeltseng. 150 * 25 vil jeg vurdere til at være i underkanten.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 08-07-15 21:51

Undskyld !

140 cm bred x 216 lang.

Der skal tatami måtter ovenpå.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-07-15 22:10

Længden på brædderne er ikke det store problem - men bevægelserne til siderne, et enkelt brædt lagt / boret fast på langs tager svingningerne - sideværts/ men skal helst sidde i midten af det hele.
En/et stor plade af finer i hvert hjørne kan ´måske´ også virke efter hensigten.

Men i dit tilfælde ville jeg være mere bekymret over/ om muren/plugs osv kan holde - også til de små og usynlige bevægelser der trods alt fremkommer fra træet og mur.
Men prøv selv at sidde på et 100x16mm brædt, du kan ikke få det til at ligne noger der ligner en ´hoppebold´ når du sidder på det - men bevæg dig frem og tilbage = problemet - afstivere.

https://www.youtube.com/watch?v=oT50ug6ULO8

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-07-15 22:17

16*100 er underdimensioneret til en dobbeltseng til to voksne. Man skal op i noget i stil med 25*150. Det kan godt være at man skal bruge gulvbrædder, for at finde noget i den dimension. Husk at finde nogen der er (stort set) fri for knaster, for de svækker det meget.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 08-07-15 22:47

Skal jeg bore ind til naboen, for at få det til at holde ? Og sætte - hvad i ?
Den fine video har trods alt en hel langside og en stige.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-15 01:35

Hvad er væggene for enden af sengen lavet af?
Du starter med at sætte en bjælke fast på væggen, og sætter siderne på denne bjælke, det er ikke så kompliceret. I videoen har det et hjørne midt i rummet, det understøtter han med en stige, det problem har du ikke.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 09-07-15 09:05

Har ikke boret i dem, vil checke om det hele er mursten, for er det kul, er alt håb ude.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 09-07-15 11:03

Det sku jeg have checket først - den ene væg er en kul-væg.

Sådan set skal jeg bare have noget, som løfter tatami måtterne op, så jeg nemt kan gøre rent. Skellet med ben af en art. Der er ikke plads til at skrue sengen sammen for enderne. Derfor tænkte jeg : planker på væggen, brædder på, men den går så ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-15 11:23

Der er ikke plads til at skrue sengen sammen for enderne.....................jo når der skrues indefra med vinkel-beslag af den kraftige type.

2 finer eller spånplader 15 - 18 mm. som endegavle og lade den nå helt ned til gulvet

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-15 12:08

Gad vide hvad en kulvæg er, sådan nogen har vi ikke der hvor jeg kommer fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-15 17:11

En "kulvæg" er en væg lavet med koks-plader, som er sorte - deraf navnet "kulvæg"

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-07-15 17:31

Så lærte jeg noget nyt.

Men det må stadig være muligt at samle en ramme på stedet og lade den stå på ben, eller lave gavle af MDF.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-15 19:09
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-15 21:07

Citat
Skal jeg bore ind til naboen, for at få det til at holde ? Og sætte - hvad i ?
Den fine video har trods alt en hel langside og en stige.

Ved ikke om du forstod meningen? men der er boret lægter fast i selve muren - som selve senge-kassen hænger i - stigen er bare for stabilisere det ene hjørne hvor der ikke er kontakt til væggen.
Citat
Derfor tænkte jeg : planker på væggen, brædder på, men den går så ikke.

Det kan sagtens lade sig gøre?? sæt et par lægter på muren fra gulv til seng / eller en meget stor spånplade/andet pænt afrundet (meget spids kant) i hjørnerne og du ´næsten´ ikke se det.

angående dobbeltseng, så lægger du bare et brædt ekstra mellem de 2 yder brædder = ellers tror jeg heller ikke at dit ´underlag´ holder mange dage.