/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fjerne bræt i listeloft
Fra : alyng
Vist : 779 gange
50 point
Dato : 05-07-15 14:54

Goddag

Jeg overvejer at få sat gips på mine listelofter, tømreren kan gøre det direkte på det eksisterende loft.
Nu er jeg blevet nysgerrig på, hvad der mon gemmer sig inde under det nedsænkede listeloft.
Hvordan kan jeg fjerne et par brædder eller fire, for at se hvad der gemmer sig, uden at ødelægge noget?

På forhånd tak
Allan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-15 17:25

Den tømrer som vil sætte gips på dit listeloft uden, at undersøge om det sænkede listeloft er lavet korrekt - ham ville jeg ikke bruge.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 05-07-15 18:02

Bare rolig Eyvind. Han har naturligvis gennemtjekket det og jeg stoler 100% på ham.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 05-07-15 19:09

Citat
Bare rolig Eyvind. Han har naturligvis gennemtjekket det og jeg stoler 100% på ham.

Han er så helt klar på,hvad der "bærer" loftet. Gips er jo et ret tung materiale.

For få år siden, monterede jeg nye listelofter på værelserne, på de gamle lister. Men jeg startede med at sætte skruer gennen det gamle loft, op i spærene. Ca. hver fjerde bræt,fik en skrue.

Nedsænket loft ??? Det er en betingelse at konstruktionen, der bærer dette, også kan bære et lag gipsplader.
Citat
Hvordan kan jeg fjerne et par brædder eller fire

Er der ikke elkabler,eller lign. ville jeg bruge en stiksav,og save langs i fer`en. Og så hive et bræt ud.
Er du i tvivl,så læg et klods imellem saven og brædderne,så det svarer til bræddernes tykkelse og klingens længde.

M.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-07-15 19:27

Citat
Bare rolig Eyvind. Han har naturligvis gennemtjekket det og jeg stoler 100% på ham.
Når tømren har gennem tjekket dit loft så ved han hvad der gemmer sig i det nedsænkede listeloft - så du behøver ikke at pille 2 eller 4 brædder ned, du spørger i stedet tømren.

Kommentar
Fra : alyng

Dato : 05-07-15 19:38

Tak for jeres respons.

Jeg må hellere forklare det lidt mere, jeg har nok ikke været tydelig nok.

Vi har listelofter, som er malet hvide. Igennem længere tid har vi tænkt på, at det look med gipslofter tiltaler os, så det pønser vi på.

Faktisk tror jeg ikke det er et nedsænket loft. Det er sat op på et skelet, der er monteret på det eksisterende loft. Vi har pillet et lille stykke bræt af, og der kan vi se en smule der minder om et "gammeldags" gipsloft, de der små plader. Hvis det nu er det, ville vi først prøve at se hvordan det ser ud, inden vi sætter gips op.
Tømren har været at forbi og undersøge hvordan det er sat op ( vi kan også se en af de strør der er brugt til skelet. Han har ligeledes været rundt og trykke, banke på hele loftet for at se hvor godt det sidder. Han vil naturligvis også give det en gang ekstra skruer, for at sikre at det sidder ordentligt fast.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at et større udsnit af det gamle loft og spørger derfor hvordan man kan få lidt flere brædder fri.

Vh
Allan

Godkendelse af svar
Fra : alyng

Dato : 09-07-15 12:21

Tak for svaret Mosebaek.