/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
multiklipper har sat sig fast
Fra : smuller54
Vist : 501 gange
200 point
Dato : 28-06-15 16:00

Hej med jer

Jeg har en multiklipper, som den her:

https://eshop.silvan.dk/vare/haven-2/havemaskiner-3/bosch-12/bosch-multiklipper-4

den lange til busk og lidt hæk har sat sig fast. Efter vinteren, vil den ikke køre- den er jævnligt smurt med olie efter hver gang jeg har brugt den.
Tror jeg skal have renset olien af, men ved ikke med hvad

Ideer ??

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 28-06-15 16:26

Forsøg med petroleum det er et udmærket middel til at løsne og rense

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-06-15 16:30

det prøver jeg :)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-06-15 18:27

Hvis du har smurt den jævnligt burde den ikke være rustet fast,
det er nok nærmere batteri der ikke er opladet helt eller det er kaput,
eller "saksen" sidder ikke rigtigt!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-06-15 16:53

Citat
Hvis du har smurt den jævnligt burde den ikke være rustet fast,
det er nok nærmere batteri der ikke er opladet helt eller det er kaput,
eller "saksen" sidder ikke rigtigt!

Den anden del virker, så det er ikke batteri. Den er heller ikke rusten, men klistret.

jeg har ikke fået købt petroleum endnu- så jeg skal nok vende tilbage

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-06-15 22:46

Du kan bruge WD40, et forsøg kan være at lægge den i ovnen eller fryseren, så metallet kommer til at give sig.
Hvis du varmer den op, så kan du bruge stearin som smørrelse - det skulle trænge længere ind end så meget andet

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-06-15 22:15

Jeg tror det er nemt at skrue knivene af, det er det på en hækklipper så det er det nok også på denne klipper.
Er de taget af kan du nemt prøve om knivene kan skilles, kan de ikke det skal de lægges i blød måske i petroleum en døgn, sidder den meget fast kan du varme lidt med en blæselampe og hamre lidt og se om den løsner sig.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 03-07-15 17:40

Tak for svaret o.v.n..

Jeg kom sent hjem og havde kun supermarked at handle i denne tid, så petroleum var ikke på hylderne.

I dag på min første feriedag, var jeg lidt irriteret over at jeg ikke havde fået gjort noget ved det.

Så hvad har man i skabet- ? Brun sæbe :) og skylle med varmt vand. Tror det havde været det samme med petroleum, men kort sagt det var bare en "rensning" som du foreslog :)

nu virker den igen
tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-15 01:43

Godt du fik maskineriet i gang igen, husk at smøre hele delen ovenpå en afrensning med sæbe og varmt vand
Tak for accept af mit forslag og god sommer
supermarkederne heromkring har, så vidt jeg er orienteret, alle petroleum på hylderne