/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fedt/ olie til montere cykelpedal
Fra : cobran
Vist : 1114 gange
160 point
Dato : 21-06-15 15:37

Hej.
Jeg skal til at montere nye pedaler på min cykel. Jeg har set på youtube at folk bruger en slags fedt til at smøre gevindet ind med, men jeg har kun olie smøremiddel som jeg bruger til kæden... Kan det bruges ? Eller skal man købe noget specielt til pedal gevindet?

Mvh morten

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-06-15 15:39

Det bør ikke være nødvendigt. Det skal bare smøre.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-06-15 15:54
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 16:13

Som skrevet, det burde ikke være nødvendigt.
Kobberfedt bruges mest til ting der udvikler varme.
Og har du slet ikke noget, så er madolie/smør også brugbart.

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Ovrigt-smoremidler/Silikonespray-2000017071/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-06-15 16:47

Brug fedt! Når eksperter skriver det, må der jo være noget om det!!!

Det behøver nok ik' lige at være kobberfedt, bare noget alm. noget.
http://www.cykelgear.dk/tilbehor/olie-fedt-vedligehold/fedt/bike-lube-workx-stjerne-hvid-fedt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 17:58

Citat
Jeg skal til at montere nye pedaler på min cykel
Nu har jeg aldrig oplevet at skulle skifte pedaler på en cykel, men skal det gøres tit, så brug fedt/andet tykt.
Smørelsen er egenligt kun beregnet til at beskytte mod tæring og rustdannelse i gevindet, der senere vanskeliggør adskillelse/ enkelte gange også for at overføre varme til noget andet og der er kobberfedt noget af det bedste.
Min gamle MC mekker, brugte altid et ´pift´ med silikonespray, før møtrikken kom på gevind - men efter et år tid var de alligevel svære at løsne igen, det var de ikke hvis der bare kom en klat fedt på.
Nogle bruger også grafit.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-15 19:02

Os dre cykler meget og slider pedaler - bruger fedt til at smøre gevindet.
Ej margarine / smør / stegefedt................

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-15 19:22

Ellers, hvis du vil smøre lidt bedre, med øget beskyttelse og mindre friktion, brug molykote:

http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=printthread&Board=19&main=77097&type=thread

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 19:27

Citat
Ej margarine / smør / stegefedt................

I mangel af bedre kan selv et plantestrå give smørrelse - men kender ikke egenskaber på diverse planter, har prøvet Cannabis og Valmue? sidst nævnte kun på franskbrød/ birkes og det virker ikke som...? Canabis vil - jeg ikke reklamere for, da man bliver mere eller mindre tosset af dét.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-06-15 19:29

Citat
brug molykote:

Den læste jeg som:
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=81351

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-15 16:32

Du skal bestemt hverken bruge smør, margarine, eller molykote.

Grunden til at man smører er ikke for at få mindre friktion, men for at gøre det nemmere, den dag der skal skiftes pedal igen. Måske skal de af for at tranportere cylen lettere.

Smørelsen skal kunne modstå vand i en del år. og derved hindre korrosion i gevindet.

Bedst at bruge lidt tectyl eller lignende rustbeskyttelse til biler. Næstbedst er lithiumfedt, eller siliconefedt. Biltema har alle tre produkter. Almindelig smørefedt er bedre end inte men holder ikke så længe,som de andre produkter.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 23-06-15 10:30

Grafitfedt, har ofte brugt det til maskinsmøring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-15 14:42

Grafitfedt er vist hovedbestanddelen i Molycote.
Da jeg lavede biler, smurte jeg alle bolte med "grøn olie" rørt op i grafitfedt.
Selv nummerpladerne var nemme at skrue af, når betjenten gerne ville have dem med hjem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-06-15 14:54

Ja, det er det samme og noget af det bedste til opgaven...

Fra nettet:
Smurt med grafitfedt (Molybdænsulfid - Molykote) går den "som smurt"...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-15 17:08

Altså Svendgiversen - det er ikke lejerne omkring pedalerne, men vist udelukkende fastspænding af pedalerne.................
Altså højre og venstre-gevindet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-06-15 17:15

Brug fedt
http://www.cykeltutor.dk/montering-af-pedaler

Køb f.eks. ved Bauhaus
http://www.bauhaus.dk/kobberfedt-pa-tube-70g-carlube.html

Brug fedt! Når eksperter skriver det, må der jo være noget om det!!!

Det behøver nok ik' lige at være kobberfedt, bare noget alm. noget.
http://www.cykelgear.dk/tilbehor/olie-fedt-vedligehold/fedt/bike-lube-workx-stjerne-hvid-fedt

Hvor svært skal det gøres!