/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ren installation Windows 8
Fra : Jonn87
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 12-06-15 20:37

jeg har en ASUS K55A som kom med windows 7. Efterfølgende købte jeg og opdaterede til windows 8 via. microsofts hjemmeside.

Nu vil jeg gerne have formateret min harddisk og gjort min C og D partition til ét partition (samme harddisk) og herefter installeret en ren installation af windows 8.

Hvordan skal dette foregå?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-06-15 20:44

SLET ALT/ formater - når du bliver bedt om det.

Eller vent på WIN10 - snart på nettet gratis.

Citat
Efterfølgende købte jeg og opdaterede til windows 8 via. microsofts hjemmeside.

Du skal hente den ned før du kan ? ovennævnte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-15 09:46

Opgradering fra win 7 til win8 og til win 8.1 bruges win 7 drivere hvor win 8 selv kompenserer.

Ved ny win 8 installation er det ikke sikkert du kan bruge drivere fra win 7.

I win 8 er der en mulighed for at genoprette systemet (ikke det samme som bare gendannelse)

Gå til windows "hjælp og support" søg på genoprettelse og du får det hele forklaret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-15 09:49

Jeg glemte lige, at i Windows diskhåndtering kan du slette, formindske, og udvide partitionerne.
(du kan ikke slette selve windows partitionen)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-15 11:28

Citat
Hvordan skal dette foregå?
Du fik en nøgle da du købte Wimdows 8 den skal du bruge når du installerer igen og du skal have Windows 8 eller 8.1 på en DVD en usb hukommelse.
Når du har Windows 8 eller 8.1 på et medie du kan installere fra, så formaterer du harddisken for eksempel med Gparted som også skal hentes og brændes på CD, start computeren fra CD drevet og lad Gparted slette hele harddisken og opret så en stor ntfs partion, luk computeren og skift CDen ud med den DVD du har Windows på og start computeren igen, installer Windows 8 eller 8.1
Når du starter computeren har du sikkert nogle valg, nederst på skærmen står der noget i få sekunder, vælg at Boot menu med en F tast eller indstil i BIOS så computeren har DVD drevet som første valg ved start.
Hvis computeren starter så hurtigt at du ikke ser disse muligheder så skal du forsinke opstarten jeg kan ikke huske hvordan med Asus og måske er det anderledes når du har opgraderet fra Windows 7

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-15 11:30

Gparted er gratis og uundværlig i enhver computer værktøjskasse:
http://gparted.org/livecd.php/livecd.php

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-06-15 20:52

Citat
o.v.n:
...Når du har Windows 8 eller 8.1 på et medie du kan installere fra...

Som sagt så opdaterede jeg jo fra win 7 til win 8 fra microsoft hjemmeside, så jeg har ikke installationsmedie til windows 8. Hvor får jeg fat i sådan en?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-15 22:31

Ok du fik ikke brændt en DVD dengang men valgte at opgradere direkte, du kan hente en Windows 8 eller 8.1 ISO fil på Microsofts side:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-product-key-only
på den side kan begynde at hente, indtast den nøgle du fik på mail dengang du opgradere når du bliver bedt om det og forsæt indtil hele ISO filen er hentet, brænd så en DVD husk den skal brændes som ISO eller måske Image det afhænger af hvilken program du bruger til at brænde, den indbyggede i Windows kan godt men er ikke så god, brug hellere Active ISO burner den er god, men og gratis: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm
Det er først når du har hentet og brændt din DVD at du må formatere harddisken
Hvis ikke alt går som jeg har skrevet så læs siden hvor jeg har fidusen fra:
http://www.cnet.com/how-to/how-to-download-the-official-microsoft-windows-8-1-iso/
jeg kan fortælle at det virker hos mig, det er en engelsk Windows men du kan installere en dansk sprogpakke efter installationen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-15 22:46

En tilståelse eller advarsel om du vil, jeg har hentet en Windows 8 men ikke forsøgt at installere den min Windows kører udmærket så det var for at have en DVD klar hvis det engang skulle blive nødvendig, måske du skal tage advarslen alvorlig eller spørge en eller anden om det er nødvendig at den eksisteren Windows 8 er på computere når installationen begyndes, nu er du advaret hvis ikke du kan installere efter at have formateret harddisken
Citat
Warning

Don't format your hard drive before installing Windows. Your current version of Windows must be running when you begin installing Windows 8.1 or Windows 8.