/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Regnearks-mystik (NUMBERS)
Fra : werter
Vist : 345 gange
100 point
Dato : 11-06-15 15:30

Når jeg kopierer en flere liniers tekst (fra Mail, Tekst Edit eller fx en netisde) og indsætter den i en celle i regnearket NUMBERS, får jeg nogle gange alle linjer sat ind i en og samme celle, andre gange står linjerne under hinanden i hver sin celle - og andre gange får jeg KUN den første linje i den valgte celle.
Hvordan vælger jeg mellem de tre måder at indsætte på.Eksempel på en 4-linjers tekst, der snart viser sig i én celle, snart i 4 celler
Anders,
Bent & konen
Carl Jensen
Didrik Skelet
Det er IKKE sådan, at den samme kilde altid giver samme resultat.
Kopierer jeg fx 7 linjer fra Tekst Edit breder de sig den ene dag over 7 lodrette celler, mens kopi af de samme 7 linjer den næste dag klumper sig sammen i én og samme celle - og af og til afsættes kun den første linje. HVORFOR? HVORDAN VÆLGER JEG DET, JEG VIL HAVE?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-15 16:17

Du skal nok adskille posterne med et (,) eller ; og et mellemrum

Jensen, Hansen

A Jensen; K Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-15 16:21

Det kommer også lidt an på i hvilket skrive program du har lavet teksten.

Hvis du først kopierer teksten over i notesblok fjernes alle speciale kommandoer og det bliver til ren tekst som regnearket kan forstå.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 12-06-15 11:53

Tak, Eyvind for dine ideer. Nu har jeg brugte et par timer til at finde lovmæssigheden, men ligeydigt om jeg kommer fra det ene eller det andre skriveprogram og om jeg sætter , ; og/eller mellemrum - Numbers bestemmer tilsyneladende, hvordan den vil modtage udklipsholderens indhold.
Forleden ville Numbers NÆSTEN kun putte alle linier i én celle, i dag vil Numbers NÆSTEN kun gengive linje for linje. Det er de "NÆSTEN'er" der navnlig forvirrer mig. 10 gange kommer der linje for linje - ligegyldigt hvor jeg har taget linjerne - og så pludselig 11. gang kommer alle linjer i én celle...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-15 19:16

Nu har jeg lige prøvet i Gratis programmet Libre Office og der kan jeg heller ikke .......................
Så min anvisning er ikke den rigtige.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-15 19:27

Men jeg har lige prøvet:
Jeg satte ny linie efter kommaet
og nu lægger de sig på rad og række i LibreOffice - calc (regneark)
Virker både med ; og ,
A,
B,
C,
D,
E,
F,
G,
H,
I,
J,
Hvid du lægger teksten ind i et skriveprogram kan du ved hjælp af søg og erstat få mange til at placere sig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-15 14:10

??? Har du aktiveret ´Udklipsholder´ i tjenester.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 16-06-15 12:55

Tak for svar; men:

mig-selv: Jeg kan ikke finde udklipsholder. I hvert fald ikke i "Tjenester" (Men tak for tip om tjenester, dem har jeg slet ikke været opmærksom på.

Eyvind: Tak for din undersøgelse. I dag indsætter den "celle for celle" uanset om der er komma, kolon eller ingenting før linjeskift. Men nogle gange indsættes alle linjerne i én og samme celle uanset om der er komma, kolon eller ingenting før linjeskift.
Mit spørgsmål er stadig: Hvordan kan jeg selv bestemme om jeg vil have alle linier til at stå i én og samme celle eller jeg vil have hver linje i sin celle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-15 20:49

Jeg har prøvet lidt igen. Læg mærke til at det er fra notesblok jeg kopierer og ikke fra et
alm. skriveprogram som word der har en masse ordrer med.
Hvis du henter en tekst ind i notesblok vil al formatering forsvinde og det bliver til ren tekst.
Notesblok:
a
b
c
d
e
f
g
markeret og kopier

Åbnet Openoffice Calc (svarer til microsoft excel)

Gået op i venstre hjørne og indsæt

Nu står hvert bogstav i hver sin celle.
Så hvis du skiller teksten ad ved, at bruge "enter" vil det lægge sig i hver sin celle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-15 20:58

Citat
Åbnet Openoffice Calc (svarer til microsoft excel)

Fejl - det er Libreoffice jeg har testet med.

Kan hentes absolut gratis her til din mac:
https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/