/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
OSB plader - op og ned ?
Fra : Jegkan-kandu
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 05-06-15 14:42

Hej.
Kort og godt.
Skal mærkningen på OSB plader vende opad (altså være den del man træder på) ?
Eller skal mærkningen vende nedad ?
Min tømrerpusher siger, at mærket skal være på den side man kommer til at træde på / vender udad, denne side (pkt. 8) siger det modsatte : http://www.dlh.dk/Download/~/media/files/Shared%20files%20cross%20websites/Boards/Products/Downloads/Montering_OSB.ashx
Måske der er en håndværker der kan give det korrekte svar samt om det i det hele taget har nogen betydning.

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 05-06-15 15:16

Hmmm....
gad vide om ikke tømmer-pusheren (og ikke tømrer-pusheren) har ret:
http://greensource.construction.com/products/2010/03_WindowsSkylightsDoors-2.asp (næstsidste billede)

Undrer mig bare over om der er nogen forskel overhovedet ?!

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 05-06-15 15:18

Hmmm....
havde ikke lige set at der i første link også var beskrivelse af gulvlægning og ikke kun som undertagslægning.
Holder mig til, at mærket skal vende nedad.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-06-15 16:59

Det kan da være pi... ligegyldigt om det er nedad eller opad, der kommer jo noget ovenpå så man ikke kan se det

Så vend det nedad som der står i beskrivelsen!

Citat
8. Pladerne skal lægges med mærkningen nedad, således at
tagdækningen pålægges den umærkede side. Som underlag
for tagpap er det afgørende, at dette pålægges umiddelbart
efter montering, for at beskytte mod opfugtning.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-15 18:10

Hvis du tager to plader og lægger sammen, kan du se det ret tydeligt. På den ene side bliver samlingen helt tæt og på den anden side mangler der lidt i at de er tætte.
Den side hvor de bliver helt tætte i samlingen skal vende opad.
Forklaringen herpå er
Når du skubber dem sammen kan der ligge lidt støv og skidt på strøerne. Og hvis der er lidt luft at gøre godt med på bagsiden, kan de stadig komme helt tæt sammen på oversiden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-06-15 21:10

Har ikke arbejdet med oriented strand boards, men sidst, jeg havde at gøre med noget med ensidig tekst, stod der:" denne side skal vende nedad."

Godkendelse af svar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 10-06-15 17:37

Tak for svaret trimare46.