/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
pi
Fra : jensviggo
Vist : 233 gange
100 point
Dato : 29-05-15 11:02

Så kom pi på tapetet, jeg påstår at have lært at pi er et udtryk for forholdet mellem en cirkels diameter og omkreds, altså er diameteren 1 meter er omkredsen pi 3,141592................En konstant som Archimedes siger. Så hvor kommer 22/7 fra, det giver ikke samme resultat.
Der står 3 tomatplanter på spil.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-05-15 13:19

Da jeg gik i skole i slut-50erne til midt-60erne, var en regnestok og en logaritmetabel de mest fancy hjælperedskaber i matematik, præcisionen var nok ikke så stor, eneste, men ikke uvæsentlige fordel var, at (næsten) alle havde lidt talforståelse.

Dengang var pi 22/7, for det kunne man regne ud på papir uden den regnemaskine man ikke havde.

Nuomstunder kan enhver moblitelefon lave beregningen med mange flere, og endda korrekte decimaler, og det giver selvfølgelig langt bedre resultater, hvis kommaet mv ellers er sat korrekt. Pi har uendelig mange decimaler, så ethvert svar er stadig kun en tilnærmelse!

Til gengæld kan man opleve groteske fejl, fordi mange ikke har den mindste fornemmelse for størrelsesordenen af resultatet

Annuller spørgsmålet
Fra : jensviggo

Dato : 29-05-15 16:16

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål