/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lave elhegn til dræbersnegle
Fra : freddiemercury
Vist : 1810 gange
300 point
Dato : 22-05-15 10:55

jeg skal til at lave et elhegn mod snegle som indvaderer vores have
nogen der ved lidt om hvad der skal bruges ?
havde tænkt mig at købe :
http://www.harald-nyborg.dk/p6158/hegnsbatteri-9v-55ah og

http://www.harald-nyborg.dk/p4102/hegnstraad-1-5mm-250m-nylon

og clipse det fast på et stykke træ rundt om bedet

kan det virke eller er det storm P :)

et org. hegn koster en formue og det vil jeg ikke købe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 11:13

Du kan tage en blank kobbertråd og en galvaniseret ståltråd, forbinde dem sammen i den ene ende og lægge ud på jorden side ved side. Når sneglen kryber over, vil den være væsken i et galvanisk element og få et stød. Den bakker!
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 11:16

Hvis du har træ rundt om bedet, sætter du bare hæfteklammer over begge trådene (kobber- og galvaniseret). Du skal ikke købe batteri, sneglen leverer selv.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 22-05-15 11:20

men kobbertråd er vist rimelig dyrt , men der skal da batteri til ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 11:23

Batteri leverer sneglen selv. Det er for den meget værre end for os at bide i alufolie med sølvfyldning i bisserne.
Kobbertråd: Hiv isolationen af et stykke ledning. Hvis du ikke har galvaniseret tråd, er en strimmel auminiumfolie eller tynd alum. plade endnu bedre.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 22-05-15 11:28

vil du mene at dette her kunne gøre det ?
http://www.harald-nyborg.dk/p4104/jerntraad-1-6mm-325m-5-kg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 11:28

http://www.harald-nyborg.dk/p7018/plastkappeledning-10-m-hvid

Her har du 2 gange 10 meter kobbertråd. Det er da vist ikke nær så dyrt som dit forslag

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 11:33

Og hvis du er øm over prisen, består kobberet i den anførte ledning af mellem 20 og 100 separate kobbertråde, så du ender op med mellem 0.4 km og 2 km kobber. Det ender med at blive dyrere i skosåler! Det kræver selvfølgelig en del opvikleri.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-05-15 11:33

Det lyder pbp_et som et forsøg værd, men hvor får jeg den galvaniserede tråd fra?
Hvor bredt /tyk skal diverse tråde være og afstanden mellem trådene hvor stor syntes du den skal være? Kan tyndt ståltråd gøre det ud for den galvaniserede?

Undskyld jeg blander mig i tråden
Mvh.
MV2

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 22-05-15 11:34

du har ret, men så skal det afisoleres og der er meget

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-05-15 11:48

Jeg går ud fra at gammel højtalerledning kan bruges, der er kun én tråd der til gengæld er lidt tykkere. men den anden tråd?
MV2

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 12:17

Hvis du alligevel skal i Harald Nyborg, så har de i mængder af galvaniseret tråd, men strimler af aluminiumfolie kan også gøre det. Alufolie kan jeg her i nabolaget finde i Netto, Døgnnetto, ALDI. Lidl, Rema1000, Fakta, Meny, Kiwi, Brugsen og Føtex.
Hvis man har noget installationsledning liggende, som ikke skal bygges ind i væggen, kan det også skrælles for isolation og bruges.
Det nemmeste, jeg kan forestille mig er alufolie i 10-30 mm brede strimler lagt på et bræt, en kobbertråd ovenpå og så knaldet fast med en hæfteklammepistol. Det bliver en barriere, som hverken snegle eller regnorme kan passere. Ormene kan krybe under, kan sneglene?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-15 12:43

Det duer ikke med kobbertråden ovenpå alustrimmmelen. Så er dit ellement kortsluttet og uden effekt.
Alu er i længden ikke så godt . Det overtrækkes hurtigt af et isolerende lag al aluminiumsoxid. Det bived gråt når laget er tykt, men selv et så tyndt lag som du ikke kan se ,er ret godt isilernde.

Men zink og kobbertråd lagt ved siden af hinanden , og fastholdt med en cm afstand vil sikkert virke fint. Problemet er at købe zinktråd. En varmgavaniseret jertråd kan sikker virke ligeså godt.

Husk at slutte rtådede sammen i den ene end, og kun den ene.

I fugtigt vejr vil zinken efterhånden tæres væk galvaninsk .

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 22-05-15 14:39

jeg laver lige en test med 2 indendørs ledningkabel (afisoleret)( forbundet i den ene ende, og så på et bræt men jeg tvivler på det kan have noget effekt :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 16:08

Til freddi: ledningerne skal være af vidt forskelligt materiale. Læg et stykke blank kobbertråd på et stykke alufolie og slik på det, så mærker du.
Til transor: Kobbertråd oven på aluminium holder evigt, lige til du hælder en elektrolyt på. Den leverer sneglen, og den skal nok trække sig! Kobber svejset sammen med aluminium har man brugt i elektriske sammenhænge - næsten i århundreder. De tåler endda at hænge ude om natten. Luftledninger i aluminium har været brugt meget længe, næsten alle højspændingslinier er lavet sådan, og fordi aluminium gerne vil krybe mekanisk i skrueforbindelser, er tilslutninger lavet af kobber svejset på ledningen. For at undgå tæring fra snegle eller surt regnvand er overgangen isoleret.
For en ordens skyld: Der løber ingen strøm, der er dermed ingen tæring i et galvanisk element, når der ikke er en elektrolyt, en ledende væske eller en ledende snegl, som forbinder metallerne.

Du er den første, der har nævnt zinktråd. det er næsten umuligt at skaffe for hvide mennesker. Det er derfor, jeg har anbefalet galvaniseret tråd, som Harald Nyborg har så meget af, at han sælger det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 16:11

Lige for en ordens skyld - om jeg har forstand på det jeg skriver eller ej: Jeg har arbejdet på elektrokemisk udviklingsafdeling på Radiometer ( og det var ikke som gulvfejer). Desuden har jeg i ganske mange år undervist i elektroteknik og analog elektronik.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 16:15

Til modersvilje: Trådtykkelsen er med hensyn til at elektrisk stød næsten henrivende ligegyldig. Gå efter, hvad der er bekvemt at arbejde med, uden at det går i stykker.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 22-05-15 16:38

Til pbp
Tak for din store viden
Jeg skal til harald nyborg i morgen så hvos du kunne fortælle mig hvilke 2 slags kabler jeg skal købe, uden at skrælle plastikken af, så vil jeg blive glad ??

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 22-05-15 16:39

Evt link til produktet please

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-05-15 17:19

Kobbertråd er så godt som altid isoleret med PVC, så du slipper ikke. Linket har du fået. Hvad angår det galvaniserede, så gå efter tynd galvaniseret bindetråd. Slå det op på Haralds hjemmeside under ståltråd eller tråd. Men alufolie virker endnu stærkere end galvaniseret tråd. Hvis du kan hitte ud af at sætte det op, kan du nok også tage tøjet af kobbertråden!.

Til modersvilje: "Ståltråd" eller "jerntråd" er så godt som altid galvaniseret - ellers ruster det bare ved, at man rører ved det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-05-15 06:49

pbp_et

Det virker genialt, ingen gift eller dyre sneglehegn/fælder!

Jeg må straks lave en lille forsøgsopstilling med en "dræber"snegl i midten af en plastbalje, kobber og galv. tråd samlet i den ene ende på toppen, hvis sneglen er i baljen dagen efter kommer det om hele køkkenhaven

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 23-05-15 08:53

Jeg kan så konstatere at forsøget med kobber og galv tråd forbundet i den ene ende virker IKKE

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-05-15 10:49

Konstateret hvordan?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-15 11:08

Citat
kobber og galv tråd forbundet i den ene ende virker IKKE

Tror ikke de skal være forbundet - efter hvad jeg kan læse, men ligge adskilt ved siden af hinanden.
Det der menes er sikkert at hver tråds skal forbindes med sig selv i enderne.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 23-05-15 11:31

jeg har forbundet kobber og ståltråd i den ene ende, sådan forstod jeg det på pbp..
men det virker ikke
har taget et billede men det kan jeg ikke sætte ind her

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-05-15 12:10

De skal forbindes, så sneglen bliver en del af et sluttet elektrisk kredsløb, når den kryber over. Trådene må ikke være isoleret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-05-15 12:11

http://spic.dk/
De skal ikke forbindes? så mister de vist ´batteri´ effekten - men kender intet til den slags

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-07-15 23:28

mig-selv, ja men du glemmer at Sneglen er Batteriet som bliver kortsluttet.

eller med andre ord, sneglen er syren, hvis tænker tilbage til gammeldags bil batterier så blev de leveret uden væsk/syg på. Og her skete intet ved du korsluttede PLUS & MINUS, som uden væske/syre var der igen batteri effekt, men kortsluttede du batteriet og så hældte væsk/syre på, ja så går det galt.