/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LED vs Lysstofrør
Fra : mig-selv
Vist : 604 gange
50 point
Dato : 19-05-15 21:24

Hvor er egentlig forskellen, har købt et par ´Ledstrips´, som bruger 65W for at lyse de samme `Lumen/effekt´ som et almindeligt 30W lystofrør = og i min verden kan jeg ikke får det til at gå op i en større enhed, hvis man ser bort fra holdbarheden (omkring 75,000 timer) og plads besparelse.
Det med holdbarheden er vist også lidt overdrevent hvis man læser lidt på nettet.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 19-05-15 21:33

Nu fåes led i forskellig kvalitet (men realistisk er et sked i mellem 30-50.000 timer).

I lige netop dit Eks ville det være dyrer for dig at skifte.

Ville dog så anbefale en anden led strip

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-05-15 21:50

LED-strips er ikke for at spare strøm, men plads

de kraftigere og større LED pære giver besparelse, som eks. i LED-Lysstofrør

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-lysstofror

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-05-15 21:53

https://www.lyskilderdirekte.dk/philips/philips-led-paerer/philips-led-lysstofror

Citat
LED-lysstofrør fra Philips er både venlige overfor økonomien og energien. De har en levetid på mellem 30- og 40.000 timer afhængigt af model, og ved normalt brug. Du vil altså kunne reducere hyppigheden af dine udskiftninger. Samtidig har de et lavt strømforbrug, og din samlede besparelse i forhold til traditionelle lysstofrør kan være op mod 50%

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-15 22:37

Ordentlige LED som lyskilde er væsentligt mere økonomiske end lysstofrør og giver et meget bedre lys. Strips er så vidt jeg kan se mest til pynt og pjat.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-05-15 23:56

Citat
til pynt og pjat
.

Jo-tak, men hvor i DK får man så noget det VIRKELIG batter ??? så skal man jo op ? i noget der hedder ´bil´ lygter/ dioder, og mig bekendt er de særdeles dyre, og sikkert ikke egnet til ´husbehov´.
Men SIKKE dog et lys de par dioder kan give fra sig - MAX 10 på en pind.
Så noget ned i Randers i dag, og der var ikke over 20 dioder, men kunne oplyse over 3000L vand/ akvarie

Og det er netop derfor jeg spørger, har købt ind? og (strømforsyning til det) men ikke med synlig gevinst - dog har jeg nogle der er blå og røde, de skulle/burde give lidt ekstra liv til planter/farve på fisk osv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-05-15 23:58

Citat
Samtidig har de et lavt strømforbrug, og din samlede besparelse i forhold til traditionelle lysstofrør kan være op mod 50%

Har set det - men LUMEN er ikke i nærheden af et lysrør.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-05-15 08:21

Ikea er langt om længe begyndt at lagerføre ordentlige LED-lyskilder, som man kan holde ud at være i stue med. Fruen og jeg købte et par for en uge siden i Ikea, Älmhult.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-15 08:48

Et lysstofrør bruger mere strøm når det begynder at være slidt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-15 10:07

Dine ledstrips eller strømforsyning må være meget elendige for 65 W Led vil normalt være en meget stor enhed som giver væsentlig mere lys en et 30 W lysrør.

Det kan også være at du eller importøren har misforstået noget.
Det ses ret tit at folk roder i enhederne V , W og VA som er enheder for tre helt forskellige ting.

Også lysstrøm og farvetemperatur er ikke helt sammenlignelige mellem forskellige typer lyskilder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-05-15 11:24

Til LuffeA's indlæg: Lysrørs strømforbrug afhænger i meget høj grad af reaktorspolen og ikke så meget af selve røret. Til gengæld vil mange lysrør mindske deres lysudbytte med alderen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-05-15 13:52

Jeg går ud fra det er dine lyslevende (endnu) fisk, der skal lyses op, og der er det jo også lige vigtigt at kikke efter kelvin-graderne som jo er farvetemperaturen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-05-15 14:06

Gå hellere efter IKEA end efter Harald, Silvan og Bauhaus. Store I dyrker det med lyskilder meget mere seriøst end de tre andre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-15 19:05

Citat
65 W Led vil normalt være en meget stor enhed

Stor og stor - det er en Led strip på 5 meter /150stk 5630 dioder.
Og Lumen ? tallet er det samme eller lidt mere end et 120cm T8 rør
Farven er på begge varm hvid - men stadig en stor forskel på forbruget.
De skulle have en levetid på 50-75000 timer, men har hørt at de ikke lyser med fuld styrke efter 40000, det skulle skyldes varmeudvikling.

Så jeg må nok en tur omkring Ikea og se om de har noget lys med ´knald´ i og til billige penge.
Skal jeg købe noget der bare kan lyse fiskene lidt op, så er prisen straks over 500.-.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-05-15 20:00

40 tusind timer - det er over fire år. Til den tid er der sikkert lamper med mere lys for pengene.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 21-05-15 22:05

Tak for svaret rotw.
Og andre

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-05-15 22:19

Det var så lidt