/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
dimension på spær til 4 meters spænd
Fra : ronald
Vist : 250 gange
50 point
Dato : 10-05-15 13:38

Jeg skal lave et dæk i den ene ende af et rum. Altså en slags indskudt etage der er fire meter bred og halvanden dyb.

Der er bærende vægge på alle tre sider.

Hvilken dimension af spær skal jeg bruge? Og er det billigere/bedre, at bruge stål? Kan jeg gå ned i en væsentlig mindre dimension med stål..?

Det er i princippet en konstruktion som denne, dog væsentligt mindre:
http://cdn.homedit.com/wp-content/uploads/2015/02/Capitol-Hill-Loft-kitchen-1024x683.jpg

Mvh Ronald

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-05-15 15:01

Ifølge dette 45 * 145:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/152456

Ingen grund til at bruge stål.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-05-15 17:29

Du må på ingen måde kun bruge en 45*145 som skrevet (så skal du i bedstefald ikke stå på det bagefter) carport har let tag

Du skal kontakte dit lokale byggemarked / spærrefabrik og få dem til at udregne det.

Men du er med garanti oppe i 220 eller 245

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-15 21:48

Du skal bruge omkring 8/9 ", hvis du skal kunne gå deroppe, uden at kaffekoppen hopper op af underkoppen!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-05-15 21:54

8 eller 9" høje. 4" bred.