/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern HD på gulvet :'-(
Fra : jeanettesmor
Vist : 548 gange
500 point
Dato : 06-05-15 20:18

God aften i stuen.

En ekstern HD, Verbatim, 3 TB, røg på gulvet i aftes. Fra alm. bordhøjde og ned på det tæppebelagte parketgulv.
I Enhedshåndtering vises den som et USB-enhed, men intet andet i form af mærke, størrelse, osv. Det plejer der ellers at stå. Driver er i orden.
Vises ikke på computerens oversigt og kan derfor heller ikke åbnes.

Findes der mon en kur for den, eller er den lige til elektronikskrald? Den indeholder ingen kritiske/personfølsomme oplysninger, "kun" en masse film.

Vh
jeanettesmor

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 06-05-15 21:21

Jeg gætter på at den er lige til elektronikskrotaffald, du kan prøve at køre et recover program,
men det får du nok ikke megt ud af, da disken ikke vises!

Recuva kunne være et bud,GRATIS
https://www.piriform.com/recuva/builds

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-15 21:43

Du kan prøve om disken virker på en stationær pc, ved at tage den ud af selve sit enclosure, det kunne være elektronikken i den der ikke virker perfekt, men ellers enig = elektronikskrotaffald

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-15 07:41

Blinker den eksterne harddisk når du sætter den til.
Hvis du skiller den ad, kan du måske en løs forbindelse.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 07-05-15 12:22

Tak for svar Alle sammen.

Eyvind - nej, den blinker ikke, lampen lyser konstant.

mig-selv - jeg ved ikke om jeg kan tage tøjet af den, der er ikke én eneste lillebitte skrue at se nogen steder. Men jeg kunne jo sådan set være ligeglad om den skulle blive ødelagt - kalorius er jo kaput i forvejen. Jeg prøver når jeg får tid, det bliver først på mandag.

Klaudi - recuva kunne desværre ikke finde den.

Men som sagt: den optræder i Enhedshåndtering og computeren siger dender karakteristiske ding-dong lyd når hardwaren fjernes. Inden jeg skrider til voldsøvelser på mandag, vil jeg finde installationsskiven og forsøge med den. Har desværre ingen tid at give af inden weekenden :'.(

Foreløbig mange tak - vender stærkt tilbage.

Vh og god weekend når vi når så langt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-05-15 14:01

Citat
en jeg kunne jo sådan set være ligeglad om den skulle blive ødelagt - kalorius er jo kaput i forvejen.

Der kan jo sættes en NY/gammel disk i dén, og i den forbindelse er det altså designet du betaler for, ikke disken - samt den er sikkert meget nem at skille af, se/føl efter åbninger/ sprækker, og prøv at udvid dem med et ´kreditkort´, de er typisk små tapper der lige løftes ud af huller og så disken at se..
Har selv en Medion og en fra fra WD, begge med usynlige samlinger, men jeg har haft dem skilt af, og det er til tider nemmere end hvis de var samlet med skruer - den fra WD skal bare åbnes som en skuffe, de er dog besværlig ay samle igen, da der sidder et gummibånd der skal passe rimeligt godt.

Nå, det var bare hvad jeg ville have prøvet

Kommentar
Fra : Foxsnox

Dato : 07-05-15 16:31

Måske et dumt spørgsmål? Men er du sikker på harddisken virkede før i den computer?

Altså - kunne jo fx være du sidst brugte disken en måned siden... du så i mellemtiden installeret noget på computeren... og så bliver disken ikke genkendt korrekt nu pga det og ikke faldet?

Hvis ikke disken ellers giver nogle underlige lyde så... Altså... Ja, kan være den er gået i stykker, men det er ikke fuldstændigt sikkert. Fra alm bordhøjde og ned på tæppe tror jeg faktisk vil gå godt de fleste gange.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 07-05-15 19:22

Ja, det er jeg sikker på, Foxsnox.

Brugte den meget ofte, fyldte film på den fra Netflix, HBO og iTunes. Det er derfor den stod fremme på skrivebordet. Filmene kan sagtens downloades igen, de er ikke tabt. Problemet består mest i at der er m-a-n-g-e på disken og jeg kan ikke huske alle titler - måske nok når jeg ser dem.

Disken har ikke sagt et muk siden faldet. Ingen knitren eller underlige lyde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-15 22:37

Der kan sidde skruer under gummifødder.
Siderne kan måske skydes så den skiller ad.
Jeg kan ikke huske mærket, men da vi havde tvunget den fra hinanden opdagede vi, at den kunne skydes skubbes fri.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 14-05-15 16:18

Lidt senere end jeg havde regnet med, men her kommer resultatet af mine anstrengelser:

Der var ret svært for mig at åbne kassen - den var klikket sammen med ret lange tapper og de sad godt fast, kan jeg hilse og sige. Anstrengelserne var spildte, for selve HD'en du'r ikke til noget som helst og er allerede røget til elektronikskrald. Er også færdig med at ærgre mig over den tusse den repræsenterede - må købe en ny - fabrikanterne skal jo også leve.

Tak for jeres forslag - god weekend.
Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-15 19:44

Forslag:
Køb 2 mindre eksterne harddiske i stedet for een stor.
Jeg bruger selv WD Elements på 1 TB købt hos Elgiganten.
Fortæl at det er en gave, så får du ikke en der har været ud-pakket og "afprøvet"

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 14-05-15 20:41

Tak Eyvind.

Jeg har 4 WD Elements, 2 på 2 og 2 på 3 TB og de er alle propfyldte med film, .iso backups af de fleste af mine dvd'er.

Den der røg på gulvet var en Verbatim - jeg tror dog ikke at det ville have gjort den helt store forskel i faldresultatet om det havde været en WD. Men hvad forstand har jeg på agurkesalat?

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-05-15 18:25

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-15 20:43

velbekomme