/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Trækaksel og moment
Fra : mig-selv
Vist : 659 gange
50 point
Dato : 19-04-15 18:16

Med hvilket moment skal bolten spændes med? Polo.
http://spic.dk/index.php?view=8091429459976

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 19-04-15 21:32

Haynes Polo 6N2 : (DK 1999 - 2001)

trin 1 : 200Nm

Derefter : drej 1 hel omgang tilbage

trin 2 : 50Nm
trin 3 : spænd yderligere 30°

Resultatet er en særdeles hårdt tilspændt navmøtrik, som den SKAL være.
Den er derfor ganske normalt vanskelig at løsne igen efter nogen tids kørsel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-04-15 23:41

Nu har jeg hverken SÅ mange kræfter / eller grad?tal til efter spænding...det må være en speciel møtrik..
Citat
Den er derfor ganske normalt vanskelig at løsne igen efter nogen tids kørsel

Er modsat side så med ´links´ gevind ?? - ellers syntes jeg ikke det hele giver mening, da det ene kan løsne sig - og det andet spænde sig, ved kørsel..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-04-15 23:42

Polo 1997..

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-04-15 00:28

Der er ingen ændringer fra 1995 til 2001, på 6Nx drivaksler.
Jeg ved ikk hvad du mener med at du ikke har så mange kræfter ?
En navmøtrik SKAL spændes hårdt.

Men du synes måske det er sjovere at prøve hvor længe du kan køre inden det rasler løst ?

HINT :
Den gode gamle kraft x arm regel fra fysiktimen, er altid nem at huske, med mindre du sov i disse timer :

1 kgm = 1meter x 1 kg = 10 Nm

Dvs at hvis du sætter et vandrør på 1 m som forlænger på skaftet af din topnøgle, så skal du kun trykke med 20 kg for enden af vandrøret :

20 kgm = 1meter x 20kg = 200Nm

En vinkel på 30° er ret nem at tage på slump.
Det er altså bilreparation det her, det er ikke videnskab.

Du må være praktisk indstillet, ellers kan du lige så godt betale dig fra det på et værksted.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-04-15 00:29

Og PS :

Nej - ingen gevind med forkerte krøller her !
Alt er normalt højre gevind, på begge sider.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-04-15 00:31

Og PPS :

Møtrikken kører med rundt, så den kan ikke løsne sig på den måde du tænker på.
Det er alene vridninger, vibrationer og temperaturændringer under kørslen, der løsner bolte og møtrikker, hvis ikke de spændes korrekt.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 20-04-15 16:37

lige bortset fra at det er 45 grader til sidst , er det den rigtige måde

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 20-04-15 20:19

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-04-15 19:35

Citat
Jeg ved ikk hvad du mener med at du ikke har så mange kræfter ?
En navmøtrik SKAL spændes hårdt.

Kræfter har jeg da, men tænkte mere på om min (billige) moment-nøgle kan komme så langt op.