/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - beregn ydelse
Fra : kepe2000
Vist : 397 gange
310 point
Dato : 17-04-15 02:46

Hej!

Er der nogen, der kan hjælpe mig med en formel til beregning af ydelse på et typisk banklån, hvor der betales ydelser hver måned, men renten tilskrives hvert kvartal (og ikke hver måned sammen med ydelsen).

Fx.
Lånebeløb: 100.000
Årlig rente: 8,00 % (med tilskrivning 4 gange årligt)
Antale ydelser: 48 (48 månedlige ydelser)
Hvad er ydelsen?

Vi antager at første ydelse er 1 måned efter udbetaling af lånet og første rentetilskrivning er 3 måneder efter låneudbetalingen.

Kan nogen hjælpe med formel på dette i Excel?

På forhånd tak.

Hilsen
Kenneth

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-04-15 09:10

Du kan måske bruge denne video!
https://www.youtube.com/watch?v=71XVcv9NXOk

Eller søg på " anuitetslån i excel" på Goolge

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-04-15 09:45

Her er en der måske er lidt lettere at forstå: http://player.mashpedia.com/player.php?q=on4lWsiDbrc

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 17-04-15 10:26

Hej Brassotski.

Jeg har skam forsøgt at Google inden mit indslag, men de eksempler, jeg kan finde incl de to, du henviser til på Youtube er simple annuiteter, hvor rentebetalinger altid falder sammen med ydelsen. Den er let nok at regne ud med standard formel på ydelse i Excel.

Jeg har brug for hjælp til den ekstra lille tvist, når renten kun tilskrives kvartalsvis, men der er månedlige ydelser. Altså en omskrivning af ydelsesformlen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-04-15 10:37

Er der månedlig rente, som tilskrives kvartalsvis, eller er det rente pr. kvartal?
Altså skal renten beregnes pr. måned men kun tilskrives pr. kvartal?

Kommentar
Fra : kepe2000

Dato : 17-04-15 11:29

Det er rente pr. kvartal med tilskrivning pr. kvartal (men indirekte beregnet pr. måned, da saldoen, som renten beregnes af, jo ændres pr. måned). Men der er kun renters rente effekt hvert kvartal.