/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bosch junker ZSR 18-2 AE
Fra : Jensen1981
Vist : 630 gange
20 point
Dato : 08-04-15 13:42

Hej i forummet.

Jeg har et ældre bosch junkers gas fyr installeret i mit hus. Det blev installeret i '93 og har faktisk virket fint indtil sidste uge.
Jeg var på ferie og fik af vide af min far at den røde kontrol lampe lyste.

Første gang kunne han ressette og fyret startede igen.

Men allerede dagen efter var den gal igen, nu lyste den bare hele tiden mens der blev koldere og koldere.

Udluftede hele systemet altså radiatorer osv og startede med kun at koble stueetagen ind så 1.sal og fik fyret op at køre igen.

Men nu 6 dage senere vil det ikke mere..... Jeg havde i morges det firma ude somhar service på det og han mente det måske var tændingerne på brænderen ellers vidste han ikke hva det kunne være... "Måske noget elektronik" sagde han..

Fyret har så kørt ok i ca 2 timer men nu vil den ikke igen, jeg har læst herinde forskellige muligheder men syntes at have prøvet dem alle.

1. Kørt udelukkende med brugsvand opvarmning...... Samme historie.
2. Udluftet systemet som sidst.. Ingen luft og samme historie
3. Åbnet printkort kassen og umiddelbart er der ikke noget brændt af.

Fyret er et junkers ZSR 18-2 AE. Selvom der sidder en motor blæser på kedlen.

Jeg kan høre den tændergnister som på et gasfyr men det er somom den ikke får noget at leve af, så efter ca. 5 sek lyser kontrol lampen..

Min tanke er at gas inførslen kan være stoppet.

Lyder det helt vildt.
Jeg er selv elektrikker men har ikke tjek på kedler så gode råd er velkomne.

Jeg har åbenbart kun 20 point men giver gladeligt dem alle væk for lidt hjælp

Mvh jensen

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 30 point
Dato : 08-04-15 14:39

Du skal nok have en bosch kyndig gasmand til at kigge på den.
..............Det er nok noget elektronisk..................... er ikke sagt af en Bosch kyndig.

Jeg har selv sådan en fyr fra 1996.

De gange den har startet.....................larmede blæseren så meget ???????
(der kan jo drysse rustskaller fra afgangsrøret ned i blæserens vinger)

Jeg ville ikke eksperimentere - det er jo gas.

Prøv at kontakte firmaet Bosch
http://www.bosch.dk/da/dk/contact_form_1/bosch_contact.php

I Ballerup området bruger jeg en VVS' som fikser dyret en gang i mellem.

Godkendelse af svar
Fra : Jensen1981

Dato : 08-04-15 15:20

Tak for svaret Eyvind.

Har. Lige haft en bosch sagkyndig ude han mener det er hoved printet. Det koster så 4000,-

Kan man få det billigere på nettet, jeg er ikke så stærk til tysk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-04-15 15:21

Sådan en gasblæseluftbrænder skal -ved lov- have en godkendt kontrolbox . Den er sikkert indbygget i elektronikken, og ikke til at erkende som en box. En af den vigtigste funktioner er at slukke for gassen, hvis flammen ikke brænder korrekt efter nogle få sekunder efter opstart.

flammeføleren kan være "slidt op" og så skal fyret slukke hvis den ikke virker.

Den servicemand skal du ikke bruge mere. Han skal kunne finde en fejl.

Det har ikke noget at gøre med vand og udluftning af radoiatorsystemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-15 19:40

Har han haft fyrkammerets forplads af.
Eller står han bare og glor på fyret
Har du prøvet at ringe til Bosch ???.....

Reservedele til Bosch kan som regel ikke købes uden om reparatørerne.
Grossisterne vil ikke sælge til private

Kommentar
Fra : Jensen1981

Dato : 08-04-15 21:09

Det han sagde var at hovedprintet som styrede gas kontrollen ikke åbnede op for gassen.

Han målte På gasindgangen til fyret og kunne se at når fyret skulle varme og vi kunne høre gnisten, åbnede fyret ikke op for gassen så derfor kom der en alarm.

Men at give 4000 for et hoved print...

Hvornår går det næste så, fyret er fra 93

Kommentar
Fra : Jensen1981

Dato : 08-04-15 21:12

Ja han havde forpladen til fyret af, og havde forskellige apperater med slanker på som kunne måle med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-15 21:39

Tja 4000 + montering + moms, og hvis det så ikke bliver helt godt ??????
- så er det måske på tide at tænke på et nyt boschfyr.
Jeg gruer lidt for hvornår mit skal skiftes.