/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
DEBATFORA - Medicinsk urtehave
Fra : Leo.pedersen
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 30-03-15 15:55

Hej

Jeg er kommet i den situation at jeg skal hjælpe til med en medicinsk urtehave - som er lidt "nødlidende".

Jeg har IKKE forstand på det.

Den er ikke ret stor - det drejer sig om 6 højbede - som hver er en europalle med 3 pallerammer på hver.

Der er planter i - men skiltene er væk og kasserne er tilgroet med ukrudt (hvoraf en del formentlig er lægeplanterne).

Jeg leder efter et debatforum hvor man kan få hjælp - jeg forestiller mig et sted hvor jeg kan oploade billeder og nogle "nørder" (positivt ment) kan hjælpe med hvad der er hvad - samt hvor jeg kan få lidt gode råd til hvad jeg bør have i kasserne.

Har googlet uden at finde et sådant debatforum - så prøver om der her er nogen som kan hjælpe.

Det skal ikke være noget videnskabeligt - blot så dem som besøgende haverne (det er en del af offentlige byhaver) får en lille ide om hvad det drejer sig om.

Håber nogen har et god tip.

Venlig hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 30-03-15 16:19

Godaw Leo

Jeg kender ikke debat fora med dette emne
men vil da rigtig gerne høre hvis du finder et

I mellemtiden kan jeg orientere dig om
at på Gram Slot (de er pt med i en serie i DR tv)
har de fra gammel tid en meget stor medicinsk urtehave
(hvorfra jeg har flere hundrede fotos)

Slottet stod tomt i en snes år
og i den periode var det Region Syd der passede parken
og de gartnere var meget engagerede i urtehaven
bl.a. blev en del planter fjernet til drivhuse om vinteren

Nu er slottet privatejet
og de har naturligvis egne gartnere
men naturligvis har sådanne gartnere en særlig interesse
så givetvis kan du nemt få hjælp

Mvh - SEM

Tomiko & Svend-Erik Mortensgaard

JapanskeDanmark.dk ApS
cvr. nr. 3620 3722
www.japanskedanmark.dk
www.japansktoilet.dk
www.japanskemoebler.dk
www.japanskte.dk
www.sushikursus.dk

kontoret(at)japanskedanmark.dk
Tlf. 3529 4200

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 30-03-15 16:37

På havenyt.dk kan du melde dig (gratis) ind og spørge: "Hvad er det for en plante?"
Det kræver, at du tager fotos af planterne - én slags ad gangen. Der skal du måske bevæbne dig med nogle stykker lysegråt pap, som du kan stille bag ved de planter, du fotograferer.
Alternativt kan du gøre det her på forum på samme måde: Fotografere selektivt, lægge billeder frem og få sandsynligt kvalificerede svar.
Hvis jeg vidste hvordan, måtte du gerne få en masse af mine point, så du har nogen at dele ud af.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-03-15 17:04

Her er et link med billeder og forklaring

http://www.medicinurter.dk/

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 30-03-15 17:06

På et bibliotek kan du formentlig llåne - eller hos en antikvarboghandler pp antikvarboghandelrnes internetwebsite købe - denne fremragende lille bog med fotos og omtale:
Svend Hansen: Den Lille Krydderihave. J. Fr Clausens Forlag1969. Gætter på, at den koster 100 kr. antikvarisk, men så har du også al den viden, du har brug for + mere til, Bedre at have tingene samlet i en bog end at skulle bruge timer på at zappe fra side til side på nettet

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 30-03-15 17:08

Undskyld, forf hedder Svend Jonasen. Bogen findes stadig i nyere oplag. Kan købes for 70 kr. hos SAXO netboghandel.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 30-03-15 17:20

http://www.urtegartneriet.dk/Laege.html
klik på det enkelte navn on se billed

hvor bor du
besøg evt. vitskøl kloster, eller urtegartneriet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-03-15 19:00
Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 05-04-15 12:05

Hej

Et foreløbigt mange tak for mange gode input - der er mange sider jeg skal ud og læse.

Jeg kikker på det - og lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu før jeg giver point.

Hilsen

Leo Lund

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 08-04-15 12:09

Tak for svaret pbp_et.

Har oprettet mig på havenet.dk - og har allerede fået mange gode råd og tip.

Tak til alle som har hjulpet med gode råd - har kun kunnet give point til en.

Venlig hilsen

Leo Lund