/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
forsikring
Fra : kimstorm
Vist : 713 gange
200 point
Dato : 27-03-15 05:53

hej
Jeg har en husforsikring ved alm. Brand som jeg gerne vil opsige og flytte til et andet selskab.
Har haft forsikringen i ca 8 år, og de har åbenbart givet mig 15% "rabat" på forsikringen fra start
hvis jeg bandt mig for 5 år( til trods for at de er næsten dobbelt så dyre som mit nye selskab).
Jeg har aldrig sagt ja til nogen 5 årig kontrakt og har i hvert fald ikke skrevet under på noget.
Da jeg så har møde med min nye forsikringsmand fortæller han mig at jeg er bundet indtil 2018 med den forsikring og det forstår jeg jo ikke, så ringer til alm brand og spørger hvorfor jeg ikke kan stoppe min forsikring og de svarer at efter de 5 år var gået, sendte de mig et brev om forlængelse af den kontrakt med yderligere 5 år, hvis ikke jeg responerede på deres brev. Problemet er at jeg har aldrig modtaget noget fra dem om noget som helst, og mener da ikke de bare sådan uden videre kan låse mig i en forsikring så mange år, men umiddelbart er det deres plan,, kan det være rigtigt, er der nogen der ved hvad jeg kan stille op??? Vil meget gerne flytte forsikring da jeg kan spare 7000kr om året bare på den ene forsikring. vh kim

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-03-15 07:30

Jeg vil tro, at det er ankenævnet for forsikring du skal have fat i.
http://www.ankeforsikring.dk/Hvordan_man_klager.aspx

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-03-15 07:33

Jeg tænker også, at du må kunne bede alm. Brand om, at dokumentere deres påstande.

Bed om dokumentation for, at du har bundet dig i en 5-årig periode.
Hvis det ikke fremgår af policen, så må de kunne dokumentere det på anden vis.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 200 point
Dato : 27-03-15 10:11

Det er ikke legalt, at "sælge" med negativt accept. Dvs. jeg sender dig et tilbud, hvis du vil købe det, skal du ikke fortage dig noget. Ønsker du ikke at købe, skal du kontakte mig.

Du kan meddele Alm. Brand, at du ikke kan acceptere deres salgsmetode med negativ accept. Du gør det skriftligt, og du gør opmærksom på, at du ønsker skriftligt svar på den henv.

Du kan samtidig i den henv. til Alm. Brand, gøre dem opmærksom på, at du naturligvis vil gå videre med sagen, så fremt de ikke vil annullere deres "salg".

For år tilbage blev der afsagt en højesteretsdom om, at negativt accept af køb, ikke var lovligt.

Du skal dog være opmærksom på, at når Alm. Brand har givet dig en rabat på din forsikring, så i den forbindelse, kan de ved accept af ophør af rabataftalen, så fordre, at du betaler de 15% rabat du har fået, for den forløbne periode. Så må du jo lige regne på det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-15 12:10

Der må være noget galt, hvorfor kan den nye forsikring ikke klare sagen for dig?
Samt hvis du kan spare 7000.- er det en MEGET dyr forsikring du i sin tid har tegnet eller dit hus er kolonormt stort/ specielt eller der har været en masse installations fejl og mangler - samt du burde allerede dengang du købte hus have set dig om efter en anden og billigere.
Selv betaler jeg knap 3000.- i Tryg og er forsikret med alt? på nær råd og svamp.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-03-15 17:13

Alle de foregående svar er hver for sig helt rigtige. Men jeg er tilb'jelig til at mene, at mug-selv er inde på det rigtige med sit forslag om at lade det nye selskab klare paragrafferne. Lad dem vise hvad de duer ti. Hvis du skifter advokat, revisor, bank eller lign., er det altid den nye aktør, der klarer ærterne i forhold til den gamle. Lad det ny selskab vise, hvad de kan.l

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-15 21:23

Altså? en så stor forskel som 7000.- skal man virkeligt lede længe efter, så enten er huset blevet stærkt forbedret eller der spiller helt andre forhold ind? som ikke oplyses.

Mit hus var også forsikret i ´Brand´ da jeg overtog det, og der kunne jeg så fortsætte eller skifte forsikring - det jeg kunne sidde ved Brand for var knap 500.- årligt = og det var så kun hvad kredit/ banken forlangte der skulle være af forsikring.
Der vlagte jeg så at få en ´Tryg´ mand ud til mig og fik et godt tilbud (jeg ikke kunne sige NEJ til) den er så selvfølgelig steget gennem tiderne, samt mit udhus vil de ikke have noget at gøre med mere, samt der var lidt råd i bunden på mine brædder (træhus), men jeg mener at jeg skulle af med knap 1500.- for over 15 år siden, og den ligger nu på omkring 3000.- og det er kun normal stigning samt diverse storme, der har fået min op i pris.
Og 1500.- er ikke meget gennem så mange år, jeg har dog haft 3 småskader på taget, men med de til-forsikringer jeg kunne tegne ´dengang´ er jeg dækket på alle måder.

MEN få en ´forsikrings agent´ ud til dig, han ordner det hele, ellers er han ikke værd at snakke med.

Kommentar
Fra : kimstorm

Dato : 29-03-15 10:33

Ja det er en meget vild prisforskel.
Skal så sige at det er over 1000 kvm bolig /udhus der er forsikret men i procent er det
ca en forskel på 40% og det er oven i købet med de 15% i rabat, men vælger de ikke og opsige
forsikringen har jeg besluttet og true dem lidt med og gå videre med sagen, og ellers har jeg så pludselig skader på ejendommen som de nok ikke vil dække og bliver jo så nok smidt ud;)

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 29-03-15 10:35

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-03-15 10:44

Selv tak kimstorm.