/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tavshedspligtbh
Fra : Kenzzo
Vist : 600 gange
300 point
Dato : 20-03-15 11:17

I hvilket omfang har en bankrådgiver tavshedspligt?

Må han/hun gerne videregive hvilke bevægelser der er på ens konto til sin samlevende, uden ens samtykke?

Hvor meget må de fortælle?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-03-15 11:27

NEJ, det må han naturligvis IKKE tale med andre om...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-03-15 11:30

Sakset på Mybanker:

Citat
Din bankrådgiver må ikke udveksle personlige økonomiske oplysninger om dig med andre uvedkommende, medmindre du har givet en særlig tilladelse hertil. Kravet om tavshedspligten følger af "lov om finansiel virksomhed" § 117. Se nedenfor

"§ 117. Bestyrelsesmedlemmer, medlemmer af lokale bestyrelser og lignende, medlemmer af repræsentantskabet i en finansiel virksomhed, der ikke er en sparekasse, revisorer og granskningsmænd samt deres suppleanter, stiftere, vurderingsmænd, likvidatorer, direktører, ansvarshavende aktuarer, generalagenter og administratorer i et forsikringsselskab samt øvrige ansatte må ikke uberettiget videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de under udøvelsen af deres hverv er blevet bekendt med. Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse for finansielle holdingvirksomheder.

Stk. 2. Den, som modtager oplysninger efter stk. 1, er omfattet af den i stk. 1 nævnte tavshedspligt".

Kommentar
Fra : Kenzzo

Dato : 20-03-15 11:30

Ved ikke om man kunne misforstå sin. Men 'sin' er min samlevende

Men det gør vel ingen forskel?

Kommentar
Fra : Kenzzo

Dato : 20-03-15 11:31

Ja har godt læst ovenstående - men er ens samlever betegnet som uvedkommende?

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 300 point
Dato : 20-03-15 12:31

Citat
Ved ikke om man kunne misforstå sin. Men 'sin' er min samlevende Glad

Men det gør vel ingen forskel?

ABSOLUT IKKE NEJ... Tavshedspligt er tavshedspligt, uanset hvem!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-03-15 13:26

Det ændrer sagen, hvis I har fællesIndsæt din tekst her konto, som begge har adgang til.
Ingelein

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 20-03-15 15:03

Citat
Må han/hun gerne videregive hvilke bevægelser der er på ens konto til sin samlevende, uden ens samtykke?

Hvis det drejer sig om sociale ydelser, kan sagsbehandlere vel få adgang til din (jeres) konto, så helt hemmeligt kan det vel ikke holdes?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-03-15 21:24

Har du hemmeligheder overfor din samlevende?

Men derfor må bankrådgiveren ikke videregive noget som helst.

Godkendelse af svar
Fra : Kenzzo

Dato : 21-03-15 16:15

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : Kenzzo

Dato : 21-03-15 16:22

Nej overhovedet ikke. Rådgiveren har bare videregivet oplysninger om bevægelser på min lønkonto, så var bare nysgerrig efter, i hvilket omfang hun er omgivet af tavshedspligt.

Takker for alle svar