/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
VVS støbejern plastic
Fra : jorael
Vist : 387 gange
500 point
Dato : 18-03-15 21:36

Min VVS'er anbefaler 110 MA rør (støbejern) til den lodrette del af faldstammen. Hvad bør man vælge til den vandrette del, som ligger i etageadskillelsen, når der ønskes, at man kan ikke kan høre støj fra toiletbesøg? Er plastic godt nok? Og er MA meget dyrere og besværligt end plastic?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-15 09:09

Gå hen til en tømmerhandel, og slå på de røde kloakrør med hånden, så ved du hvorfor du ikke skal vælge de rør, når du vil have det støj frit.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-03-15 13:27

Vælg endelig plast-løsningen, som holder de næste 100 år. Der er jo kun støj "på linien" få sekunder i døgnet!

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 20-03-15 13:40

Ups - så står jeg med to forskellige svar. Der er 2½ cm brædder og et pudsloft mellem det vandrette 110 rør og rummet nedenunder. Vi vil helst ikke kunne høre "træk og slip" besøg i rummet ovenpå, når vi står i køkkenet nedunder. Nogen erfaringer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-15 19:52

Valget er dit................................støj eller ikke støj.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 20-03-15 23:21

I så fald er valget let. MA rør giver mindst støj. Nogle af VVS'erne (ikke alle - derfor er det svært) vil gerne anbefale plastic.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-15 09:36

Plast er nemmere at arbejde med, men det er jo ikke et problem for en håndværker.

Samtidig kan MA røret lige pakkes ind i rockwool for yderligere støjreduktion.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 21-03-15 10:57

Sagen er, at jeg hælder mest til MA rør. Men et par VVS'ere har sagt plastic, og hvorfor skulle jeg "overgøre" støjdæmpningen, hvis det ikke er nødvendigt. På den anden side kan det ikke laves om, når først det er på plads i etageadskillelsen. Jeg forstår godt, at plastic er hurtigere at montere og billigere i indkøb; men 30 år med støj vægtet mod lidt flere montørtimer og materialeudgifter?
Mit håb er, at nogen herinde har erfaringer med vandrette 100 rør.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-15 18:50

Jeg syntes du skal bruge plastic rør, og så blæse på dem der bare vil bruge dine penge, på et ordentlig rør.
Jeg har lavet en del kloakrør med plast i mit eget hus.................men de ligger i grus, under betondækket. Når jeg tager de rustfrie blücher vandlåse op for rensning, og hælder en spand vand ned .................................larmer det - så det er godt jeg ikke bor nedenunder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-03-15 06:52

Her i vores etageejendom bruger vi kun ma støbejern ( nogle steder havde den tidligere VVS brugt stål det gav mange klager pga støj )