/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Muldvarpe
Fra : omahexen
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 10-03-15 20:04

Jeg har en temmelig stor græsplæne,der snart ikke ligner en græsplæne mere.Jeg tror,at jeg har ca.60 skud.Sidste år forsøgte jeg med elektroniske muldvarpeskræmmere og sakse,men det har kun hjulpet meget begrænset.Er der nogen der har gode erfaringer,eller skal jeg bare asfaltere.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-03-15 21:09

Du skal bare sætte flere sakse. Og når du har taget en muldvarp i saksen skal den ned og ligge i gangen hvor den er fanget. Det tager tid, og der kommer helt sikkert nye til næste år.
Men det er jo en del af det at have en stor have

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-15 21:31

Jeg synes du skal nyde at du har så gode forhold at de søde muldvarpe vil leve hos dig.
Her lige syd for i Tyskland er det forbudt at nedsætte muldvarpe sakse, meget forståleligt.

I stedet for at fange og dræbe dem, kan du jo bare købe en roterende spreder,
der efterlader de små muldvarpeskud som et lag ekstra smuk beriget jord til din græsplæne.

Den koster jo lidt, men din pung er jo nok ikke lavet af muldvarpeskind.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-03-15 08:57

Jeg har en ven der har købt sig en robotplæneklipper som kørerundt på plænen hele dagen og det har jaget muldvarperne væk (efter parringssæsonen er der som regel kun 1).

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 11-03-15 09:35

Kigger lige med... har ikke samme liberale forhold til muldvarpe som Svengiversen. Jeg har et glas gammel sild stående, når der kommer et skud, ryger der lidt lage og et stykke ned i gangen....det er de ikke ikke glade for

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 11-03-15 11:36

Svengiversen. Ja,det er rigtigt,at man ikke må slå muldvarpe ihjel i Tyskland,men sjovt nok,kan man købe saksene der ! Hvad mener du med en "roterende spreder" skal jeg fovandle min plæne til en swimmingpool ? Og hvor mange sten tror du,at de graver med op ? Alt respekt for dyrene,men man må også tænke lidt på sig selv !!!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-03-15 17:17

Udstødningsgas er meget effektivt.... ellers sakse - de skal stå rigtigt i skuddet hvor gangen krydser.
Det er en fordel at få fat i dem nu, inden de får unger.

Du kan også alliere dig med en der certifikat til at gasse dem rigtigt, det koster lidt, men er meget effektivt.

Omahexen, svendgiversen syntes at alt syd for grænsen er vidunderligt, utroligt at han bliver boende i DK.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 11-03-15 19:37

Hej bentjuul. Det er nok ikke så rosenrødt syd for grænsen,som man tror,så var jeg nok ikke efter 3 år der flyttet tilbage til de gemütliche Dänen,og tak for svaret !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-15 20:01

Gasning har jeg også brugt med succes, men nutidens biler synes jeg ikke duer. Og slet ikke diesel. Havetraktoren giver for lidt til det er effektivt. Så lytter også lige med.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-03-15 07:32

Jeg kan ikke huske om det virkede mod mosegrise eller muldvarpe.

For en hel del år siden var jeg ansat i sådan et kommunalt beskæftigelsesprojekt for arbejdsløse, hvor vi slog græs for pensionister.
Vi kom bl.a. hos en ældre dame, som ellers var vant til, at slå sit græs med håndskubberen, men fordi hun havde fået en masse muldvarpe eller mosegrise ville hun gerne have, at vi kom og slog hendes græs med vores motordrevne maskine. Larmen fra maskinerne skulle jage dyrene væk.

Og fakta var, at der blev færre og færre skud efterhånden som sæsonen skred frem.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-03-15 15:20

Køb en sådan http://www.al-vac.dk/default.aspx?pageid=888
Og fortæl os om den dur

Kommentar
Fra : katekismus