/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvilke vægplader giver bedst lyddæmpning
Fra : BrianP02
Vist : 3283 gange
200 point
Dato : 25-02-15 14:30

Hej

Jeg er i gang med at bygge en indvendig skillevæg, så et rum bliver til to. Nu skal jeg så til at finde ud af, hvilken type plader jeg skal bruge til væggen. Her vil jeg egentlig gerne prioriter lyddæmpning. Samtidigt har jeg i overvejelserne at montere en ekstra plade uden på en allerede eksisterende vægflade (ind mod naboen) også som lyddæmpende foranstaltning.

Mit spørgsmål er nu, hvilken type plade, der giver den bedste lyddæmpning? Gips, spån, OSB, krydsfiner, MDF mv.

Projektet er lavbudget, hvorfor MDF jo nok bliver for dyrt, ligesom andre specielle lyddæmpende plader også bliver for dyrt. Så der må gerne tænkes økonomi ind i spørgsmålet. Altså hvilken type plade giver bedste lyddæmpning/lydisolering i forhold til prisen? Er gipsplader fx ligeså godt som spånplader?

PS. Der bliver ikke mulighed for yderligere isolering, da der ikke bliver noget nævneværdig mellemrum at isolere.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 25-02-15 16:24

Der er kun en gangbar og det er gips. Alle de brandbare hører fortiden til. 2 lag gips med forskudte samlinger er ret godt mht lyd. Tre lag bedre og skruer du det på stålskelet har det ovenikøbet en brandklassifikation.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 25-02-15 21:56

Gyproc eller Knauf Dano isoleringsgipsplader er nok den bedste lyddæmpning ud fra din beskrivelse. Hvis du vil havde extra lyddæmpning kan du opsætte 1 lag gibs mere uden på isoleringsgipspladerne.
http://www.gyproc.dk/produkter/gyproc+gipsplader/isoleringsv%C3%A6g

Løsning 2
2 lag gips med forskudte samlinger

Løsning 3
1 lag OSB plader og 1 lag gips med forskudte samlinger ( Fordelen ved OSB plader er at det giver dig en nem tilgang for opsætte af lamper, hyler, tv m.m. når du er færdig med ombygningen. Hvorimod 2 lag gips kan giver dig lidt bøvl, da der skal bruges specielle gips rawplugs hver gang du opsætter en ting på væggen.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 26-02-15 13:55

3773:

De skal monteres på et træskellet, da jeg har bygget det som en slags reol, hvor pladerne så skal udgør bagbeklædning og samtidigt blive væg på den anden side. Derfor jeg skriver, at der ikke bliver plads til yderligere isolering. Altså en slags reol-rumdeler skillevæg.
("Reolen" er i øvrigt bygget op af 36 mm. lamineret spånplader og trælægter.)

Mht. at træ hører fortiden til, så synes jeg nu, at der bliver brugt rigtig meget OSB plader i dag. Prøv evt. at billed-google OSB og scroll ned igennem siderne. Mange projekter bygget udelukket med OSB-plader.

McBobo:

Det bliver alt for dyrt til mit lille lavbudget projekt. Jeg får heller ikke brug for at skulle hænge noget op på væggen, og hvis endelig det skulle være, så kan jeg bruge træet på den anden side til at fæstne i.

--

Nå men det lader til at gips så er udmærket i forhold til lyddæmpning, og mig bekendt er det vel også det billigste produkt?

Tak for jeres indput og interesse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-02-15 17:18

Lyddæmpning er mange ting. De bløde eller perforerede plader er til dæmpning af lyden i et rum.
Hvis det drejer sig om dæmpning af lyd fra et rum til et andet, handler det først og fremmest om hvor tung væggen er.
Du skal sætte to lag gipsplader på hver side. Forskudte fuger imellem som Mc boobo skriver. Mineraluld mellem paderne giver også meget. Men det hele duer ikke hvis der er revner langs væggens kant. Derfor skal der omhyggeligt forsegles med en fugemasse på begge sider langs tilstødende vægge giulv og loft.
Tilbage er lyd gennem gulv eller loft(hulrum). Det afhænger helt af hvordan de er lavet, om det er et problem.

Kommentar
Fra : BrianP02

Dato : 26-02-15 17:27

transor

Nu er jeg ikke ude i noget dissideret lyddæmpnings-projekt som sådan, det var mere bare en tanke omkring pladevalget, hvor jeg gerne ville semi prioritere lyd. Jeg aner nemlig ikke, hvorvidt der evt. er forskel mellem gibs og træ i den henseende. Men som sagt lader det til, at det er der ikke nogen forskel på?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-03-15 14:36

Sjov der ikke er nogen der har nævt 100mm Rockwool i muren.

Har bygget en væg med 2 lag gips på begge sider og 100mm Rockwool imellem, den er forholdsvis godt dæmpet. Samtale og alm TV lyd går ikke igennem. Banker man på væggen kan det dog høres.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 05-03-15 22:20

Citat
Sjov der ikke er nogen der har nævt 100mm Rockwool i muren.

[B]DERFOR!/B]

Citat
PS. Der bliver ikke mulighed for yderligere isolering, da der ikke bliver noget nævneværdig mellemrum at isolere.

Godkendelse af svar
Fra : BrianP02

Dato : 07-03-15 17:27

Tak for svaret 3773.