/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan virker Backup harddiske
Fra : EiHaBr
Vist : 381 gange
100 point
Dato : 24-02-15 08:46

Hvordan virker de backupharddiske man køber.
Kan man bruge den til flere forskellige PCèr uden at man skal stille noget om.
Jeg har 3 Pc ér kan den tage af dem alle bare ved at flytte den fra den ene til den anden, skal harddisken i den opdeles i tre inden eller hvordan virker det.
Tager de auto backup af de filer der er ændret, og kun af dem, skal den have hele molevitten hver gang tager det lang tid.

På forhånd tak for jeres deltagelse.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-02-15 09:57

Spændende og godt spørgsmål som jeg vil følge med i...

Jeg ved dog så meget, at det kræver noget Backup-program, for at få taget en backup - harddiskene er i sig selv ganske "dumme" om man så må sige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-15 09:59

Backup diske?

Jeg bruger ganske almindelige usb diske, og engang imellem Goodsync som synkroniserer filerne = og det program kan også tage backup af sig selv når du starter eller lukker pc - eller hvert minut, alt efter ønske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-15 10:01

Citat
Tager de auto backup af de filer der er ændret, og kun af dem, skal den have hele molevitten hver gang tager det lang tid.

Goodsync scanner alle filerne og kopierer kun de seneste oprettede eller dem du har ændret på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-15 10:02
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-15 12:22

Den sidste eksterne harddidk jeg købte en Western Digital, har indbygget backup program som popper op når disken sættes til computeren, det virker kun for en partion hvis du ville have backup på den måde så køb en harddisk til hver computer.
Hvis du vil bruge samme harddisk til alle computere, så vil jeg anbefale linket mig-selv altså profilen mig-selv og ikke mig med Goodsync kan du selv vælge drev for de enkelte computere og hvad som skal synkroniseres

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-15 15:16

Man kan også benytte en helt anden teknologi.

Disk Mirroring ...eller RAID:

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_mirroring

..så slipper man for at spekulere så meget over selv, at skulle huske at tage back-up

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-15 15:26

Ps. Det skal så lige siges: At laver du 'lort' på den ene disk? ...så kommer der også 'lort' på den anden disk ..og så er man jo lige vidt
Som regel følger der dog også en ROLL- BACK funktion med RAID softwaren ..lidt alá 'gendannelses punkt' som kendes fra Windows systemet.

Ellers kan man købe separate løsninger:

http://www.horizondatasys.com/en/products_and_solutions.aspx?ProductId=13#Features

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-15 16:16

Hvis det er 3 pc´r du har hjemme, så overvej en netværksdisk eller en billig Nas, så er du fri for at rode med ledninger og alle kan komme på den på samme tid = eneste ulempe er at overførelses hastigheden ikke er større end dit netværk (internet) men det betyder ikke så meget hvis du ikke skal flytte flere GB af gangen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-15 16:19

Citat
Ellers kan man købe separate løsninger:

http://www.horizondatasys.com/en/products_and_solutions.aspx?ProductId=13#Features

</MOLOKYLE>

Mener funktionen er på Comodo Time Machine også (har kun prøvet med faste diske, ikke usb), og det er gratis

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 25-02-15 00:20

Jeg har nok ca. 30 GB billeder jeg med sikkerhed skal gemme og gerne vil holde Opdateret og andet også.
De derfor var det nemmeste at opdatere kun nye ændringer.
Indtil nu har jeg brugt gamle harddiske det er fint og billig men kunne være nemmere hvis !
Man kan også lave en backup fil på skrivebordet, men det kan jeg ikke huske hvordan og hvad man skriver.
Jeg troede bare at en ny backup disk var så smart at den selv fandt ud af det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-02-15 01:03

Citat
Man kan også lave en backup fil på skrivebordet, men det kan jeg ikke huske hvordan og hvad man skriver.

Det er en BAT (batch) fil, men ikke lige huske ´koden´, men brug goodsync, den gør det også på samme måde
https://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=bat+file+copy+files+from+one+folder+to+another&gbv=2&oq=bat+file+copy&gs_l=heirloom-hp.1.1.0l6j0i22i30l4.1638.6194.0.10562.13.10.0.3.3.0.110.953.9j1.10.0.msedr...0...1ac.1.34.heirloom-hp..0.13.1014.J8i77Rd7I3Q
Citat
Jeg troede bare at en ny backup disk var så smart at den selv fandt ud af det.

Det gør som OVN skriver, men næpppe mellem 3 maskiner, da disken/ programmet helt sikkert over-skriver det gamle

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-02-15 01:05

NB problemet med en bat fil er sikkert, at den overskriver alt gammelt og starter forfra hvergang.