/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Toutch screen
Fra : mig-selv
Vist : 552 gange
50 point
Dato : 12-02-15 13:51

Hvorfor virker den kun med direkte kontakt af menneskets fingre (har ikke prøvet dyr) og ikke en træpind

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 50 point
Dato : 12-02-15 15:54

Touch screen kan jo også fungere med en form for pen med en gummidut i enden...

http://da.wikipedia.org/wiki/Ber%C3%B8ringsf%C3%B8lsom_sk%C3%A6rm

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-02-15 17:15

Citat
Hvorfor virker den kun med direkte kontakt af menneskets fingre (har ikke prøvet dyr) og ikke en træpind

Fordi du har en touchskærm der er af typen kapacitiv, den type virker ved at overføre en lille elektrisk ladning til det der rører den.
En anden udbredt type er dem der virker ved modstand, de er ligeglade med om det er din finger, en pind eller naboens kat der trykker på dem. de virker ved at en tynd (gennemsigtig) metalfilm bliver trykket ned på en anden metalfilm og så kan den måle hvor der er kontakt mellem dem.

Der er andre typer, de kan deles op i to grupper:
Dem der virker med alt (ligesom modstandstypen)
Dem der kun virker med den medfølgende pen.

Tag lige ovenstående med et gran salt, jeg er ikke sikker på at jeg har styr på ALLE typer af touchskærme

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-15 19:22

Det var nu også mere for at se hvor kloge i var.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-02-15 19:55

Citat
Det var nu også mere for at se hvor kloge i var.

Det er nemt at svare på, vi er ikke rigtig kloge

Og så fik jeg lige set at poten faktisk har linket til noget mere uddybende, det må jeg have overset da jeg skrev.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 19-02-15 00:41

Tak for svaret poten.