/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
bad sektor på hd
Fra : frederikshavn
Vist : 316 gange
200 point
Dato : 11-02-15 15:38

hey har et major problem har en hd hvor der er bad sektor på findes der et pgr som kan ordne det,har efterhånden prøvet en masse men intet virker HJÆLP

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 16:08

http://www.dposoft.net/hdd.html
Har prøvet det, men disken blev ikke helt den samme, den finder og reparer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 16:11

En disk med dårlige sektorer er ikke værd at beholde, hvis du vil bruge den som systemdisk kan du kun regne med fejl og en pc der til sidst ikke kan starte op

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 16:20

Citat
http://www.dposoft.net/hdd.html

Skal lige nævne at på en 2TB disk vil det tage et par døgn, og det er hvis den er fejlfri ellers op til 4 døgn - jeg havde en kørende i 3 dage, men den disk var også særdeles forvirret

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-02-15 09:36

Der findes wærktøjer der kan markere sektoren som bad. De var mest brugt i de dage hvor diskene var under 100 GB. Tiden det tager at gennemgå en disk af de størrelser vi bruger idag, har jeg ikke regnet på, men det skrevne lyder fornuftigt. Noget andet er hvor ligger den sector der er dårlig, kan disken køre videre, eller skal den formateres. hilsen Steen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-15 09:51

De programmer der ? markerer dårlige sektorer, mener jeg kun kan bruges på én pc som så gemmer oplysningerne, men skiftes disken over til en anden pc skal man vist turen igennem igen - har ikke selv prøvet.
Men det er stadig en dårlig løsning, i forhold til pris på diske og ærgelsen over at miste data, og er en disk først kommet igang med dårlige sektorer kan det kun gå en vej og der kommer hurtigt flere til.
Selv har jeg sådanne diske liggende og det er ikke altid de kan startes op uden der skal bruges CHKDSK/F/R før jeg kan læse indholdet på dem

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-02-15 10:12

Ja det er jo ikke godt. Men et er hvad jeg husker og hvad gælder idag.
Men som det var fik den sektor der var fejl i et bit sat i enden der fortalte at den ikke måtte bruges.
Eller læste man i første spor hvor en fil skulde startes, og her stod navnet. Så gik men til den sektor der var blevet tildelt og så der den var optaget og nr på den næste i kæden der var ledig, så disken vidste hvor hovedet skulde flyttes hen. Det kunne ikke være den der lå bagefter for selv om den var ledig havde skiven drejet sig forbi, så et par stykker længere henne ligger den næste. hed det ikke interleave faktoren. tanker som jeg husker det. Hej hej hilsen Steen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-15 10:37

Citat
Men som det var fik den sektor der var fejl i et bit sat i enden der fortalte at den ikke måtte bruges

Sådan burde det virke, altså den hopper over/ husker fejlen og muligvis låser de dårlige sektorer.
Men man kan ikke flytte en dårlig sektor, da det er en fejl på selve skiven der kører i disken, men diverse programmer får det ud til at se, som om de ligger i en ´speciel´ del af disken

Nu omdage mener jeg at chkdsk/f/r gør det samme, det er bare ikke altid at det virker.

Har en disk med mange dårlige sektorer som jeg bruger til min WD TV og sætter jeg den i usb på min pc så skal den formateres og chkdsk før jeg kan bruge den - men den kører fint nok på WD TV og ingen stor skade hvis den står helt af, så får den bare endnu en dårlig disk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-02-15 12:47

CHKDSK : http://www.w7forums.com/threads/how-to-use-chkdsk-check-disk.448/

Hvis du ønsker en REN disk ...med opdaterede BAD sectors i selve drevets firmware?

..så må du gå den tunge gang og slette disken TOTALT !

Dette gør du med DBAN (Sletter partitions, BOOT sector ...og alt andet du kan komme i tanke om !)

Den 'mærker' BAD sectors ..og gør drevet parat til ny partitionering og formatering

BEMÆRK:

INGEN data kan 'reddes'. Efterfølgende må man installere nyt operativsystem

DBAN : http://dban.org/

</MOLOKYLE>