/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Køkkenmaskine
Fra : kj
Vist : 369 gange
200 point
Dato : 11-02-15 13:19

Har købt en køkkenmaskine. Har lige brugt kødhakkeren og fejlagtigt vasket den i opvaskemaskinen. Den blev grå og kedelig (Aluminium) Hvordan får jeg den pæn og blank igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-02-15 13:41

En opvaskemaskine er ikke en maskine som du kan vaske alting op i, slet ikke ting af aluminium du kan måske få en lidt pænere overflade ved at smøre kødhakkeren i madolie efter hver opvask i hånden men den bliver aldrig som den var før, læs her hvad du aldrig bør vaske op i maskine: http://samvirke.dk/mad/gallerier/ting-aldrig-maa-saette-opvaskemaskinen.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-15 15:22

Du får den aldrig pæn igen, men gør det noget, den virker vel stadig fint som før?

Og kødet den hakker tager jo ikke skade...

Aluminium er et metal, der let oxideres, men hvor det iltede yderlag
så beskytter mod yderligere forvitring, i modsætning til eksempelvis jern.

Modsat smykker og porcelæn med guldkant betyder det vel mindre,
hvordan din kødhakker ser ud inden i, bare den fungerer??

Og der kommer helt sikkert ikke nye skadelige stoffer i pølsen eller frikadellerne...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 16:34
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 16:35

Med de 2 genstande kan du få Aluminium til ´næsten´ at skinne som krom.

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 15-03-15 15:22

Slipol (fås på mange tankstationer) eller brasso (supermarkeder, isenkræmmere o.lign), de to er stort set ens, indeholder begge store dele groft slibemiddel og så godt med knofedt. Overfladen bliver skinnende, men da aluminium er blødt, så med ultrafine ridser, helt spejl-agtig bliver det ikke, men kan være du synes det er godt nok.
Ønskes en helt blank spejl-agtig overflade, så polér efter med Silvo el. Slipoline.

Er der meget der skal pudses så to polérskiver (til enten bænksliber/polérmaskine eller 220v boremaskine). Én grovere skive og slibevoks og en finere skive og polérvoks. Ja, det kræver muligvis lidt startomkostninger afhængigt af hvad man har i forvejen, men resultatet kan blive super flot og man sparer på knofedten.

Synes du det er meget svært at få det matte af (har ikke set hvordan den ser ud), så en frisk grøn grydesvamp, ståluld el. lign. inden der pudses.