/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tørretumbler bliver varm og stopper
Fra : CutMyTongueOut
Vist : 343 gange
40 point
Dato : 09-02-15 11:34

Jeg har en tørretumbler som er mærke og model Ariston Hotpoint TVM611. Den har kørt upåklageligt længe, men nu er der et problem med den.
Når man starter den, går der som oftest ikke længe, før den stopper af sig selv (i utide). Når jeg åbner den er den usædvanligt varm bagtil indeni, og varmelegemet på bagsiden er også brandvarmt (skal det være det?).

Hvis man lader den stå lidt, kan den som regel startes igen efter lidt tid, for så bare at gå i stå igen kort efter.

Det tyder jo umiddelbart at den bliver for varm og slå fra, men hvorfor gør den det? Filtret er tømt og renset, og aftræksslangen er ført ud ad vinduet.

Er det tid til at udskifte maskinen, eller er der noget jeg gøre for at fikse den?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-02-15 11:59

Har du renset filteret, det kan være fordi at den ikke kan komme af med luften (der med varmen)

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 09-02-15 12:10

Termostaten som skal regulere varmen, - kan være stået af.
En elektriker som kender til hvidevarer, kan klare problemet.
Ammitz

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-02-15 13:02

Har du tjekket, at blæseren kører? Hvis den står af, er der ingen køling. Der kan have viklet sig noget om akslen, som blokerer.

Kommentar
Fra : CutMyTongueOut

Dato : 09-02-15 13:15

Citat
Har du tjekket, at blæseren kører? Hvis den står af, er der ingen køling. Der kan have viklet sig noget om akslen, som blokerer.

Hvordan tjekker jeg det?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-02-15 13:22

Det kan du høre og mærke på udgangen for tørreluften

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-02-15 13:29

Citat
Hvordan tjekker jeg det?

Ved at mærke om der kommer en varm luft strøm ud der hvor slangen er sat p, hvis der ikke kommer varm luft ud der er blæseren stået af / gået fast.

Kommentar
Fra : CutMyTongueOut

Dato : 09-02-15 15:34

Blæseren fungerer vist fint.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-15 17:22

Den kan være tilstoppet i kanalerne.
Det lyder som sikkerhedsstop grundet manglende flow i luften.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-02-15 17:43

Prøv at tage maskinen ud og skru toppladen af. Den kan være fuld af fnuller i hele kassen, og det er ikke helt ufarligt hvis det er tilfældet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-15 19:11

Rettelse:
Det lyder som sikkerhedsstop grundet manglende flow i luftkanalen.