/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Printer
Fra : mig-selv
Vist : 934 gange
50 point
Dato : 09-02-15 00:33

Kan Linux (Mint, anbefalet herinde) finde en ´udgået´ printer/ udskrive fra samme - der kun virker på XP/ Vista/ Win7 32bit
http://www.kandu.dk/Spg172735.aspx

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-02-15 01:49

Citat
finde en ´udgået´ printer/ udskrive fra samme - der kun virker på XP/ Vista/ Win7 32bit

Hvis printeren KUN virker på windows, så er det nok lidt op ad bakke, Men linux virker nu med de fleste printere.

Hvilken printer er det tale om?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-02-15 02:01

Sagt på en anden måde, hvis printeren ikke er en GDI printer så er chancerne for at den virker temmelig gode

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-15 10:24

Du har vel prøvet bare at sætte printeren til usb porten og så tænde den.
Og prøvet så at printe eks. notesblok ud og se om ikke den selv finder printeren.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-02-15 16:04

Printeren kan ses og alt er prøvet - på nær Linux, men den kan/vil ikke printe, da der ikke findes driver til den, samt softwaren kan ikke installeres på min Win7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-15 17:14

win 7 - kompatibel tilstand.........................har du nok prøvet.

Hvilken printer er det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-02-15 18:34

Er prøvet..
Det er en Lexmark 510 serie fra 2004

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-15 19:05

Det er muligt de har løsningen her:

http://forums.linuxmint.com/

Registrering = gratis

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-15 19:20

Hvis du kan finde din printer ved at søge i linket herunder, så er der ingen problemer:
https://www.openprinting.org/printers

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-15 19:22
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-02-15 19:28

Har ikke gemt/ glemt et C, men den hedder Z515, kunne bare ikke lige se det i farten - og den findes ikke på dine links.

Men vil lige prøve med Linux, ellers ryger den ud, den kostede kun 50.- med ekstra patroner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-15 21:36

Så kan jeg bedre forstå at jeg kun stødte på 513 og 515

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 09-02-15 21:45

til ubuntu
http://ubuntu-art.org/content/show.php/Lexmark+driver+pack+for+ubuntu?content=98648

Men Mint er et sideskud til ubuntu.

Og jeg ved ikke rigtig hvordan den driver lægges ind i Mint......................

Hvis du er heldig vil folkene her måske hjælpe dig selvom du ikke bruger ubuntu.
www.ubuntudanmark.dk
registrering = gratis.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-02-15 23:55

Godt nyt og dårligt nyt.

Det gode: Din printer er ikke listet som "PaperWeight" (På dansk kalder vi det en dørstopper)
Det dårlige: Det er ikke ligetil med en driver, der skal nok arbejdes lidt for sagen.

Mere dårligt, Lexmark har en skod side eller også er jeg bare for træt til at kunne finde rundt på den.

Din printer kan køre postscript så mon ikke vi kan finde en måde at få den til at virke.

Når du har startet Linux skal du først prøve at sætte usbkablet i computeren og se hvad der sker.
Hvis den finder noget der virker så er alt jo i orden, hvis ikke så må vi prøve at finde alternativ driver der virker, til at starte med ville jeg prøve med en generic postscript driver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-15 08:29

Citat
til ubuntu
http://ubuntu-art.org/content/show.php/Lexmark+driver+pack+for+ubuntu?content=98648

Men Mint er et sideskud til ubuntu.

Og jeg ved ikke rigtig hvordan den driver lægges ind i Mint......................

Har hente den ned, så må jeg lige se...
Skal lige have hentet Mint engang mere, og have købt en skive til at brænde den på, er der ikke det ene, så er der noget andet...

Citat
Hvis den finder noget der virker så er alt jo i orden, hvis ikke så må vi prøve at finde alternativ driver der virker, til at starte med ville jeg prøve med en generic postscript driver.

Den kan også sés på min Win7, men heller ikke mere.
Har prøvet en masse drivere fra Lexmark også andre alternative, men ingen af dem virker.
Postscrift = bare jeg ikke skal skille min pc, så OK.

Og nu er den jo ikke helt ny, og måske er hovederne indtørret så den slet ikke vil printe mere, men syntes den skal have en sidste chance

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-15 09:18

I windows 7 er det først drivere ind og så ind med printeren......................tror jeg nok.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-15 12:14

Citat
I windows 7 er det først drivere ind og så ind med printeren......................tror jeg nok.

Problemet er bare at de ikke vil installeres på en 64bits.

Win7 kan sagtens finde den:
http://spic.dk/images/20954941_9901423566563.jpg

Har lige prøvet Linux og den kan også finde den, men drivere til den går kun til Z52 tror jeg det var og jeg skal bruge en Z515.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-15 13:49

Lav den om til en 32 bit ................................så kan dit gamle udstyr måske følge med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-15 15:59

jow jow, men det kan min dyre Ram så ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-15 16:47

Her har du været ikke ?????
http://support.lexmark.com/index?page=product&segment=SUPPORT&productCode=LEXMARK_Z515&locale=en&userlocale=EN#1

søg med:
linux mint ubuntu

Så står der faktisk at den kan køre på linux maskiner.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-15 19:41

Tak for svaret Eyvind.
da spørgsmålet er om Linux..
Har smidt den ud - gider ikke mere.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-02-15 19:44

Citat
Har lige prøvet Linux og den kan også finde den, men drivere til den går kun til Z52 tror jeg det var og jeg skal bruge en Z515.

Istedet for at lede efter en lexmark driver på listen så afprøv lige "generic postscript driver" og se om ikke det virker.
Ellers har jeg fundet andre der har installeret Lexmark Z600 driveren og rapporteret at det virker.

Du skal ikke kigge så meget på selve navnet på printerdriveren, 2 forskellige modeller kan godt have samme funktioner og dermed bruge samme driver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-15 19:59

Ok - jeg kender det godt - når det bliver for besværligt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-15 21:34

Citat
Istedet for at lede efter en lexmark driver på listen så afprøv lige "generic postscript driver" og se om ikke det virker.

SORRY, den mulighed var der også (tror jeg valgte den først) + andre muligheder på MINT - men det virkede ikke, og jeg orker bare ikke at blive ´pist på´ af en printer til 50.-

Ellers kunne disse måske have været en mulighed, har før haft heldet med mig ReactOS.
http://www.howtogeek.com/190217/10-alternative-pc-operating-systems-you-can-install/

Men tak for svar osv.