/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
97 polo
Fra : mig-selv
Vist : 498 gange
50 point
Dato : 08-02-15 20:46

Har en ´mislyd´ fra højre side i bunden/ bag forhjulet? - kun i bestemte rpm og den er meget høj.
Det er IKKE potten/ udstødning., men kunne mide om en løs potte der banker på.
Kan ikke lige komme ind og se efter, uden at blive alt for våd, men gemmer der sig noget beskyttelse af én art.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 08-02-15 21:48

Efter din beskrivelse tyder det på, at det er udstødningen der støder på.
Det lyder ganske voldsomt og har det med at komme en gang i mellem i bestemte situationer.
Det kræver at du kan komme til under bilen og rykke lidt i det hele, for at finde problemet.

Du skal dog være opmærksom på, at et hul i udstødningen lige præcis har en vane med at give kraftig støj ved bestemte motoromdrejninger, fordi der opstår resonans.
Men dette probelem bør du umiddelbart kunne afsløre med en lytte test.

Der er også den mulighed, at det er dine bremser der giver lyden.
Bremseklodserne på forhjulene kan sidde løs og finde på at "klapre", specielt lige efter en opbremsning.
Så skal du udføre et bremseservice, hvor du renser og smører og udskifter evt. udslidte dele.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-02-15 22:14

Ok, lidt at se på/ efter - MEN lyden er der især/ hørbar i backgear, og jeg ved med 99% at det ikke er selve udstøningen og slet ikke bremserne = lyden er som det en vaskemaskine der ikke står vatter med gulvet...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-02-15 22:20

Citat
MEN lyden er der især

Når jeg sætter i gear og slipper koplingen (og det er heller ikke koplingen) de sidste par dage er der kommet en ekstra lille lyd, som om den kommer fra handskerummet, men den er mere lys i dét og først når den rigtige ´brummen´er væk.

Har hørt/ set på tuben at det kan være såkaldte beskyttelses plader i undervognen, som laver lyden.
Men som skrevet kan jeg ikke lige komme ind under bilen og se efter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-02-15 22:52

Tænkte på noget i denne stil?

https://www.youtube.com/watch?v=OO03n22rwfg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-02-15 22:57

Og lyden er næsten som denne, dog mere højlydt:
https://www.youtube.com/watch?v=uY0x7BDiCP8

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-02-15 01:43

Lyden i sidste link minder om et løst varmeskjold mellem udstødning og motor/gearkasse, men der er jævnligt også skjolde omkring generatorremme.

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 09-02-15 09:12

Hvis lyden kun kommer når bilen kører, så har du nok en ødelagt støddæmper eller fjeder .
Sæt en hånd ind og mærke om der er frigang mellem dæk og karosseri.

Mvh.
Jens.
NB. Jeg har selv li` prøvet det.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 10-02-15 15:56

Tak for svaret Beestone.
Udstødning sad/ lå ganske vist og ´bankede´ på, samt varmeskjoldet til katylisator lå bare løst.

Rart ikke at skulle høre på det mere.