/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Opdele en harddisk i flere dele.
Fra : ara
Vist : 434 gange
100 point
Dato : 08-02-15 12:04

Hej.

Jeg har en harddisk i min stationære pc.

Der er pt et C og et D drev på.

Mit C drev er dog fyldt og jeg vil gerne overføre fra D til C.

Men jeg kan kun formindske drevene.

Kan det passe.?

Kører win7

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-02-15 12:13

Da jeg formoder at begge partitioner tilsammen fylder hele disken så er svaret ja. Men efter at du har formindsket den ene partition, og (vigtigt!) rykket den væk fra den anden, så kan den anden partition gøres større. Jeg bruger selv Gparted ( http://gparted.org/download.php ) til dette formål. Man brænder .iso filen på en tom skive, booter på den, og undgår derved at skulle arbejde på en kørende partition.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-15 12:43

Citat
Men jeg kan kun formindske drevene.

Kan det passe.?
ja det passer, du skal først formindske et drev så der bliver plads til at udvide det andet drev, jeg anbefaler også Gparted til formålet
Et program som bruges mens Windows kører kan hverken formindske eller udvide et drev som er i brug, det er først under en genstart at ændringerne sker

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-02-15 12:56

Nu har jeg gang i programmet, men er i problemer.

Jeg kan godt se mine to partioner, men jeg kan stadig ikke gøre C drevet større.

Den kan kun gøres mindre.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-02-15 13:03

Du skal først formindske D og sørge for at der er luft mellem C og D. Ellers er der ikke plads til at gøre C større.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-15 13:05

Du skal skabe plads til at udvide, altså bliver du nødt til at formindske det andet drev først

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-02-15 13:09

Meden jeg husker det, jeg går ud fra at der er Gparted du bruger: Når du har fået lavet partitionerne sådan som du ønsker, så skal du huske at klikke på "Apply" og lade programmet arbejde inden du lukker det ned. Ellers er intet ændret når du starter op igen.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-02-15 13:13

Jeg kan se mine to partitioner derinde. Den ene er C og det andet er D.

C er på 95000 gib og D på 44000 gib. Begge er NTFS.

Jeg kan stadig ikke gøre C større, men kan til gengæld gøre D mindre og lave flere partitioner.

Skal D stå i unallocated inden jeg gør C større, eller skal den stå i NTFS?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-15 13:24

Du skal se på bjælken som giver et grafisk billede af dine parrtitioner. Hvis de to partitioner ligger klods op af hinanden kan du ikke gøre C større. Du skal sørge for at D ligger længst muligt ude mod højre og C mod venstre således at der er luft imellem dem. Så kan du gøre C større. Du kan gøre dette under "resize/move" under D ved at der i "resize move" står en værdi under "before" og "0" i after.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 08-02-15 13:25

Og foresten, lad endelig være med at formatere, for gør du det så mister du ALT på dine partitioner!

Kommentar
Fra : ara

Dato : 08-02-15 13:41

Jeg bliver lige nød til at holde en pause, skal ud at handle. Jeg vender tilbage senere idag.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 08-02-15 15:58

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Så fik jeg det til at virke.

Tak for hjælpen