/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Copyright - salg af opskrifter
Fra : ingelein
Vist : 564 gange
50 point
Dato : 06-02-15 22:17

Hej - Jeg blev noget paf, da jeg for sjovs skyld ville se om der var billeder af mig i googles billedsøgning. Nu er det i forvejen et underligt miskmask, fordi jeg søgte på journalist/speakerpige Hanne Sommer og der både kom en masse andet frem. Så ville jeg søge mit eget navn og stor var min forbavselse, da jeg så at jeg også figurerer under mit navn - men fordi nogen vil sælge mine mønstre på QXL !. Jeg tør knap nok selv lægge disse billeder ud på min egen hjemmeside fordi jeg har designet, men jeg har jo ikke fotograferet og udgivet billederne i et ugeblad. Efter min fortolkning af loven kan man ikke bare sælge mit design og fotografens kunstneriske billeder.
Jeg kunne ikke drømme om at lægge nogle billeder på min blog af egne arbejder, fordi jeg har solgt disse arbejder og fotografen har eneretten til sine billeder. Det drejer sig om modelbilleder af håndarbejder til Hendes Verden, Hjemmet og Ingelise Strik.
Det frækkeste jeg dog har været ude for er at en kvinde strikkede en sweater af mit design, sendte den ind til en konkurrence som sit eget design - og vandt konkurrencen. Hun havde det bestemt ikke godt efter min opringning!
Mange hilsner
Ingelein - tidligere designer på Gutenberghusbladene

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 07-02-15 02:47

Du kan beskytte dit design med en designregistrering. På den måde sikrer du, at andre ikke må kopiere dit design.... http://www.dkpto.dk/

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 08-02-15 22:44

Citat
tidligere designer på Gutenberghusbladene

Så må du da kende til COPYRIGHTS?/ OPRETSLOVEN.
Især for billeder - hvad strikke? mønstre angår, kunne du måske havne i den situation at DU skulle skulle bevise at det er dine.. da der sikkert gennem tiderne er udviklet både det ene og andet.

Med mindre dine/de er særdels egenstående og ikke til at tage fejl af / Adidas/ Gajol/ mælk - øh Arla og hvad de nu hedder.

Ellers er ´lån´ af billeder i en pris klasse på ca: 1000.-/ (copy&paste) og du skal så muligvis også kunne bevise at det er dine og resten kan vi ´hækle´ om.

Vi ved jo ALLE (på nær et par stykker - herinde) at der lånes og stjæles fra nettet/ og genbruges, og som regel kan intet af det bevises = så det er meget svær Jungle/ grå zone.

Men Loven er klar nok = ULOVLIGT, men alle gør det..

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 09-02-15 02:25

Så længe ingelein ikke kan fremvise dokumentation på at det er hendes design, gør vedkommende intet ULOVLIGT. Det kan godt være ingelein mener noget andet rent moralske, men ikke juridisk... Så længer hun ikke har patent eller kan bevise og dokumentere sin opfindelse/design, gør man jo intet ULOVLIGT... i loven forstand.... Og Ja, hvis man var cool nok og ikke havde d,v moralske skrupler kunne man uden videre indsende sit egen patent/designbeskytte på ingelein design og sagsøge hende for at misbruge ophavsretten.

Er det ikke en dejlig verden vi lever i.... ingelein
Tag det ikke personligt.. Det er bare ren forretning

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-02-15 10:51

Ja, der er jo ikke noget at tage fejl af, siden sælgeren sælger dem som Ingeborg Hansen design - og iøvrigt står mit navn nævnt i forbindelse med opskrifterne, for nogles vedkommende endda med mit kontrafej! - Så jeg behøver ikke at bevise noget. Synes bare at folk ikke tænker sig om. Jeg kunne sagtens sagsøge sælgeren. Men Lauritz.com har trukket auktionerne tilbage og undskyldt. Iøvrigt faldt jeg kun over dem, fordi jeg i billeder prøvede at google Ingeborg Hansen. Min mand kommer nemlig ofte og fortæller mig at nu har han set et billede af mig det ene og det andet sted. Det interesserer mig så lidt, men at nogen ligefrem sælger mine ting?
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 15-02-15 13:11

Tak for svaret mig-selv. Lauritz .com har bedt sælger om at trække mine ting tilbage.