/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
skruer gennem troltex ind i mur
Fra : lham
Vist : 411 gange
100 point
Dato : 05-02-15 16:38

Jeg skal have skruet diverse ting op i et udhus på de indvendige vægge som er et stens mur beklædt med troltex plader ca 3 cm tykke.

Hvilke "skruer" /plugs skal jeg bruge ? ( hovedbæreevnen skal være fra den del af dimsen der er kommer til at sidde i muren Bæreevne -ja nok 100-150 kg pr dims
)

Har prøvet et par byggemarkeder, men uden kvalifiseret hjælp til følge.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-15 17:36

Hvis det er ordinær træbeton og din belastning er lodret, vil jeg gætte på franske skruer op i kaliber 10-12 mm. Der hvor belastningen sidder, skal da nok have en 12 mm krydsfinerplade eller en 3 mm jernplade siddende, igen et gæt: noget der ligner 20 x 20 cm.
Der fik du to GÆT. Prøv og spørg en skrueleverandør. Her til lands har vi jo NKT.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-15 17:42

Du er sikker på, det er en etstensmur, altså 23 centimeter tyk plus puds mm. og ikke en halvstens på 11 cm? Hvis det sidste er tilfældet, ville jeg sige gennemgående 12 mm bolte og mindst den foreslåede fordelingsplade på begge sider. Bolte køber du galvaniseret eller rustfri i metermål og skærer af med vinkelsliber eller nedstryger.
vh

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-15 21:07

Køb nogle karmskruer ca. 10cm de er rigelig tykke

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-02-15 07:37

muren er uden hulmur med fladtliggende sten , det er vel 11 cm. i bredde
Det med karmskruer ,er måske en brugbar løsning, men der fordeles kraften jo ned gennem karmen og til gulvet, det kan man jo også sige den gør gemmen troltexpladen, men den er jo så porrøs skrøbelig at hele kraften ved "skruehovedet" nok l overføres til murstenen ( kraft gange arm ? )

Løsningen med bolte gennem hele murstenen , vil jeg meget nødigt være tvunget til ( udseende ydermur )

måske skulle jeg sætte lægter /brædt fra gulv til loft ( som karm i en dør ) og så 2-3 karmskrue i hver-derefter kan det der skal hænges op vel monteres på træet med alm skruer

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-02-15 09:23

Ideen med stående lægter er fin. Så støtter du muren i stedet for at vælte den!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-02-15 20:33

Som skrevet lægter eller en tyk plade.

Har selv et par af de vægge, og du kan ikke bruge karmskruer, da de vil bøje sig nedaf og ødelægger pladen - du kan godt hænge mindre vægt på væggen, men brug en stor ´spændeskive´ til at udligne vægten med.
Ellers er de egentlig forbavsende stærke.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 28-03-15 16:12

Tak for svaret rotw.