/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varme i huset
Fra : kianmj
Vist : 860 gange
120 point
Dato : 23-01-15 17:46

Hej eksperter

Vi er lige flyttet i hus, hvor der er installeret et Bosch ZSBR 16-3A Gasfyr. Vi ved imidlertid ikke ret meget om gasfyret, så tænker at I kan hjælpe med at forklare hvad forskellige ord betyder.

Eksempelvis:

Hvad betyder fremløbstemperatur?
Hvor meget skal man bruge natsænkning, pt er den sat til spare mode fra 21 til 11 og varmer derfor kun huset op fra 11-21 ... er det almindeligt?
Temperaturniveau står på 21 og spare på 18, er det almindeligt?
Ved varmtvand, står der at den skal tilsvare varmeprogram... vil det sige at der er varmt vand, i det tidsrum hvor den varmer huset op eller?
Så står der beholdertemperatur ved start 60grader, spare 50 ... er det normalt?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-01-15 17:59

Tja. Det kommer an på en masse faktorer.

Fremløb, er den temperatur som kommer frem til din radiator.
Har du gulvvarme, eller radiator ?

Fremløbstemperaturen fra vores gasfyr er bestemt ud fra en forskudningskurve, som er afhængig af udetemperaturen. Lavere ude temp. højere fremløbstemp.
I vores radiator har vi en fremløb på 35 - 45C når der er 0grader uden for, vi har så også brændeovn, ellers ville jeg nok have lidt højere fremløb.

Natsænkning:
Jeg natsænker vores hus fra 07:30 - 16 (på hverdag, når vi er på arbejde, varmer fra 05:07:30, så der er varmt når man står op inden man kører på arbejde) Den er sænket ifølge forskydningkurven, så det er svært at sætte en temperatur på men ved 0C udenfor, ligger den på ca18C i fremløb.

Er man hjemme, kan man override natsænkningen, med et enkelt tryk, så den kører normal.

Varmt vand:
Vi kører med 50C som normalt vand, sænket er den kun 25C.

Vi har en spa, når den skal bruges, skal man lige bede fyret om at varme op så hele tanken er fyldt med 80C.

Dette er også en af faktorerne, hvor mange skal bade og hvor længe, er der evt. badekar/spa

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 23-01-15 18:06

Der er en eller anden smart klimastyring tilknyttet gasfyret, som måler ude temperaturen.

Jeg har gulvvarme på badeværelset, men ellers er det radiatorer der varmer huset op.

Lige nu står fremløbstemperaturen på 44grader

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-01-15 18:50
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-01-15 20:57

Natsænkningen bør ikke være over 4 grader, da en større temperatursænkning vil være for dyr at fyre op igen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-01-15 21:49

Citat
Natsænkningen bør ikke være over 4 grader, da en større temperatursænkning vil være for dyr at fyre op igen

Bør der ikke stå UNDER? men det kan som regel ikke betale sig alligevel.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-01-15 23:25

Hvis du nøjes med at sænke temperaturen 4 grader, opnår du den største besparelse.
Det er ihvertfald fald det man anbefaler.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-01-15 10:38

Her finder du brugervejledningen til dit fyr:

http://www.bosch-climate.dk/content/language1/downloads/betjeningsvejledning_2008_bosch_gaskedler.pdf

Varmvandtemp. i beholderen bør ikke være under 60 g på noget tidspunkt både for beholderens levetid og for at undgå bakterier.

Vi havde Bosch gasfyr fra 1996 til 2013, og brugte ikke natsænkningen, da klimastyringen på dette fyr ikke var optimalt. Fyret varmede ganske enkelt op til fx 21 g om dagen. Når vi luftede ud, kunne indetemp. stå på fx18 g. Klimastyringen uden for sagde jo ikke noget om vores indetemp, så det tog hele dagen, at varme op til 21 g. Bosch prøvede forskellige tiltag, men det endte med, at vi fik installeret et ventilationsanlæg.

I 2014 fik vi install. et Waillant gasfyr. Det fungerer også med natsænkning. Der er dog stadig problemer" med klimastyringen når udetemp ligger mellem 0 til 6/7 g, så her skal jeg lige regulere for indetemp, men det fungerer rigtigt godt.

Du er nød til at sætte dig ind klimastyringen for at få det bedst mulige ud af fyret.

I nov. 2014 fk vi uskiftet det gl. vantlationsanlæg med et Nilan 300.

Du skal indstille dine tidsperioder for hvornår du vil have sænkning - hvis du vil bruge det - prøv dig frem for, hvad er passer Jer bedst.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-15 11:07

Vi har haft gasfyr siden 1994. Jeg har skrevet forbruget ned, måned for måned siden. Lavet "statestik" år for år. Så jeg tydeligt kan se, hvis der er variationer.

Efter to - tre år fjernede jeg det natsænknings ur. Og forbruget faldt faktisk en smule. Vores problem var: En stue på 43 kvm., med en ret lang murstensvæg. Det bevirkede at fyret kørte alt for meget om dagen, for at "indhente" det tabte stuetemperatur.

Natsænkning egner sig heller ikke til gulvvarme.

Derfor mit "råd": Find og indstil til en behagelig temperatur, på selve fyret. Og lad radiator termostaterne ordne resten. Det var ialtfald det bedste forløb, for vores vedkommende.

M.

Kommentar
Fra : kianmj

Dato : 24-01-15 23:31

Mange tak for alle jeres svar, det hjalp lidt og jeg har læst manualen. Syntes bare ikke at den lige fortalte, hvad der er generelle værdier. Jeg har nu indstillet lidt på klimastyringen.

Jeg har dog endnu et spørgsmål.

Jeg har sat cirkulationspumpen, til at køre i det tidsrum hvor jeg har sat den til at sørge for varmtvand i hanerne. Tænker det må være det optimale eller?

Det andet spørgsmål er, at lige nu står fremløbstemperaturen på 44grader. Men hvorfor er den så høj, når gasfyret ikke bør varme vand op til hverken varme i huset da det slutter kl 21 og der heller ikke skal laves varmt vand til hanerne, da det slutter kl 20.

For varme i huset, er knappen sat til niveau 2 ud af 6.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-15 17:32

Vi har et tilsvarende anlæg, gasfyr med ude/inde føler,
det virker fint om sommeren, hvor vi ikke har behov for opvarmning
og også om vinteren, hvor der er er koldt udenfor,

men der er problemer forår og efterår,
hvor udeføleren vil spare, og det stadig er råkoldt.

Vi har overvejet at hæve eller afbryde ude følerens besparelse, vi vil ikke fryse,
men nu, da vi har overskud af El fra solvarme, overvejer vi at installere en varmepumpe?

Netop i de perioder, hvor der stadig er lidt varme udenfor, vil en varmepumpe kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : TheoBart

Dato : 27-03-15 13:47

Der er masser af gode sider rundt om på nettet, hvor du kan læse forklaringer på de forskellige begreber :)
F.eks. om fremløbstemperaturen: http://www.energiamba.dk/default.asp?Action=Details&Item=625
Og en ordbog for gasfyr: http://www.gastech.dk/privat/gasfyr/ordbog/