/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sol-celle-test
Fra : Avant85
Vist : 1208 gange
300 point
Dato : 21-01-15 10:26

Mon der er en, som vil forklare '(helt nede ved jorden)', hvordan jeg tester for "overgang" i mine solceller
Jeg har 2 kredse og havde 2 EVERsolar TL3000 Evershine Invertere - og det kørte bare 1 års tid

Så stod den ene af - og blev erstattet af 1 SONNY BOY 3000TL

Denne Sonny Boy har kørt udmærket i 4 mdr., men står nu og 'klikker' lyser rød og blinker grøn, og prøver ligesom på at starte

Jeg ringede til Inverter-montøren, som efterspurgte nogle fejl-meldinger, som IKKE var det, min Inverter viste -

Men det var nu lige meget - for det var, som om, at han havde bestemt sig for, at det IKKE var Inverteren, som var defekt -

Men der var overgang ude på taget OG så var det jo ikke hans problem

Hvordan måler jeg sådan en overgang - Den anden Inverter kører uden problemer

Venligst
Avant85

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-15 12:21

Jeg har samme problem med et tysk system: Black Energy og følger interreseret med her.

Ved dårligt vejr, slår fejlrelæet fra; vi har fået målt evt overgang i det danske system efter inverteren, og det helt OK.

Vor nevø, der er ekspert mener ikke det er overgang ved solcellerne, men at der momentant udsendes ekstremt høje spændinger, når solcellerne aktiveres ved uvejr.

Måske er det det samme hos dig, vi hænger på forskelle i tysk og dansk sikrings teknik.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-15 12:48

Vor inverter fra det tyske Black Energy hedder netop Sonny Boy, så måske samme problem?

I tyskland bruger man stadig sikringer, mens vi har mere følsomme fejlstrøms rrelæ.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-15 14:34

Når din Sonny Boy blinker grønt og senere lyser rødt, siger den så ikke på tysk:
"Netzaufall" og senere "Sicherung Prüfen", det gør vores.

Så slår vi fejlstrøms relæet til, hvis det stadig stormer og regner, slår det fra igen,
hvis vejret er blevet bedre og solen skinner får vi igen gratis strøm.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-01-15 14:59

Citat
får vi igen gratis strøm.

Øhh...helt gratis kan det vel ikke være. Etablering + service???

Det eneste jeg får gratis,er hug af konen.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-15 16:31

Nej ikke gratis, men modregning efter gammel ordning.

Vi har investeret ca 60.000 kr i et anlæg med 15 solceller og brugte før ca 2000 kwh om året,
nu har vi et lille overskud.

Måske har vi dummet os, men de der investerer efter ny ordning,
og kun får ca 60 øre pr kwh er da endnu dummere.

Jeg vil ikke ødelægge Avants meget tekniske spørgsmål med økonomi beregninger,
men overvejer et spørgsmål om rentabiliteten af solenergi anlæg, gammel og ny ordning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-15 16:32

++
jeg kender ikke så meget til de såkaldte invertere til solceller. Det lyder dog som om det ikke bare er invertere ,men at de desuden indeholder kontrol og overvågning af solceller og elnet.

Derimod ved jeg at derikke er så megen forskel på installationsprincipper i Danmark og Tyskland.
Vi bruger da også sikringer, og de kan ikke erstattes af HFI relæer.

HFi relæer er et supplement, som kan opfattes, som en forstærker på jordledningen, således at en svag jordstrøm, vil forårsage afbrydelse. Om det er godt elleler dårligt kan diskuteres, Men den diskusion vil jeg ikke ind på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-15 16:45

Og jeg kender ikke så meget til vore HFI relæer, og det er heldigvis dem der slår fra,
ellers skulle vi skifte sikringer flere gange om dagen i dårligt vejr.

Men måske har de ikke de samme HFI relæer i Tyskland,
kun sikringer, der langsommere brænder over?

Eller de har andre mere robuste/langsomt virkende relæer??

Kan man udskifte spændings/strøm tærskelen på sit solcelle relæ, så det svarer til det tyske???

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 22-01-15 12:02

Når den røde lyser konstant og den grønne blinker - står 'generator prøvning' altså på tysk og så skifter den til 'starter om 280 sek' og så klikker Inverterende som ved alm opstart

Og så kan der stå 'ISO-Widerstand'

Så prøvede jeg at slå 'net'-kontakten / sikringen /(lille hfi-lignende relæ) fra

Så står der 'warting auf netzspannung' eller sådan noget - og så lyser den røde ikke

Så har jeg prøvet med strøm på - at trække 'den /det -store sikring/relæ' ned - som sidder under til venstre - fordi jeg ikke kunne se andre tænd/sluk - kontakt på Inverterende

Så venter jeg 30 sek ca og sætter den til igen - første gang klikkede den helt normalt og begyndte at producere strøm

Men det holdt ikke så længe

Nu venter jeg på, at XL finder en 3. Part, som en uvildig for at undersøge systemet

Tak for interessen - men jeg mangler stadigvæk et faglig input, så jeg selv har mulighed, for at se, om jeg bliver "barberet uden min samtykke"

Avant85

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-15 12:40

Så måske alligevel ikke helt samme problem, selv om vi begge har Sonny Boy.

Her til morgen i helt stille vejr og begyndende sol, men stadig med is på taget og solcellerne,
slog relæet fra 3 gange, først 4. gang da isen var væk, gik anlæget i gang
og har nu allerede lavet 0,7 kwh.

Vi bor tæt på grænsen og vort anlæg på taget og til og med inverteren,
er opført af tyske eksperter, mens den efterfølgende El tilslutning er lavet af vor lokale
autoriserede El ekspert, der i øvrigt supplerede med et ekstra jord spyd, hvor tyskerne
havde lavet en billig pseudo løsning.

Hvis du ser på mit supplerende økonomi spørgsmål vil du se at det hurtigt kan blive urentabel
med for mange ekstra udgifter til udbedring af installerings fejl.
Vi har således haft vor El installatør til at afprøve og godkende hans del af anlægget.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-15 17:30

Hej Avant85

Helt tilbage til "start".
Ifølge mine "kilder" er Eversolar leveret med 10 års garanti.
Hvor købte du den? Hvem installerede Inverterne?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 22-01-15 19:36

Kan du ikke flytte stikkene fra den solcellekreds der virker på eversolar'en over på sunny boy'en og se om det virker så?
Hvis der er samme fejl så er der jo noget galt med sunny boy'en og så er det bare at få fat i montøren igen og få ham ud af starthullerene.
MEN sørg for alt i verden for at afbryde først net kontakter derefter Dc afbryder (på sunny boy er det den store sorte i venstre side som du har haft ude) når dette er gjort kan du bytte stikkene rundt og tænde DC afbryder og til sidst net kontakter
Hvis du vil være helt sikker så gør det mens det er mørkt og invertere "sover".

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 22-01-15 19:50

@Svendgiversen hvor mange mA er dit relæ(er) på til solcelleinst.?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-15 20:21

Aner det ikke, men på HFI sikringen fra AEG, står der: Max 16 A / 0,3 mA

Hvad er normalt og findes lidt mindre følsomme relæer?
Måske tættere på de tyske??

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 22-01-15 20:47

Står der ikke 0,3A eller 0,03A?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 22-01-15 20:51
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-15 21:17

Ja og undskyld, der står: 0,03A

Og 1901, din henvisning er helt korrekt, det er min og sikkert også Avants Sonny Boy.

0,03A er jo næsten ingenting, kan man ikke øge eller sløve HFI effekten?
Hvad mon de har tilsvarende i Tyskland??

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 22-01-15 22:03

Så må du have fat i din installatør og få ham til at installere den korrekte hpfi !
Hvis han havde læst manualen ville han nok have snublet over at SMA skriver minimum 100mA = 0,1A

Side 26:
http://dansksolcelle.dk.static01.tigermedia.eu/upload/dokumenter/Styr_pa_det_hele/Dokumenter_Invertere/SMA/SUNNY_BOY_Installationsguide_3000TL_4000_TL_5000_TL.pdf

Normalt bruger man faktisk 300mA = 0,3A og der skal han så huske at overgangsmodstanden til jord højst må være 166 ohm istedet for de 1666 ohm som det er ved en 0,03A hpfi

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 24-01-15 22:15

Ja ja Guild
Jeg har også gang i min leverandør, men han kommer jo ikke ud og holder mig i hånden eller kontrollerer Inverter-reparatøren -under besøget-

Det er mere for at jeg selv gerne vil forstå, hvad der foregår